Ohjeistus verkkokaupan luomiseen
Lotti, Miikka (2023)
Lotti, Miikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030196
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle ohjeistus verkkokaupan luomiseen. Tavoitteena on saada selville tekijöitä, jotka tekevät nykypäivänä toimivan verkkokaupan ja selvittää mitkä asiat tulee ottaa huomioon, jotta verkkokauppa on mahdollisimman asiakasystävällinen nykypäivän suomalaiselle kuluttajalle. Vastuullisuus ja kotimaisuus tulevat esiin arvomaailmassa ja turvallisuus verkkokaupoissa asioitaessa on edelleen asiakkaille tärkeää.
Viitekehyksessä käytetyt tiedot hankittiin suurimmalta osin lähteistä, jotka perustuvat kokeneiden verkkokauppaajien kokemuksiin ja asiantuntijoiden kirjoituksiin. Lähteet koostuvat verkkolähteistä, raporteista ja kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin opas verkkokauppaamista aloittavalle yrittäjälle. Ohjeistus sisälsi suosituksia toimintatavoista ja piirteistä, joita tulisi ottaa huomioon, kun henkilö rakentaa omaa verkkokauppaansa. Suosituksia tukevat esimerkiksi liitetyt kuvakaappaukset eri verkkosivustoista. Opas sopii aloittelevan yrittäjän lisäksi myös kenelle tahansa verkkokauppaamisesta kiinnostuneelle henkilölle. Opas luotiin käyttämällä Office365 PowerPoint -sovellusta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että verkkokauppaaminen on todella aktiivisesti muuttuva toimiala. Verkkokauppojen tulee olla informatiivisia, kuluttajia aktivoivia sekä helppolukuisia. Jokaiselle yrittäjälle ja yritykselle suositellaan siirtymistä verkkoon, sillä moderni liiketoiminta sijoittuu sinne.
Viitekehyksessä käytetyt tiedot hankittiin suurimmalta osin lähteistä, jotka perustuvat kokeneiden verkkokauppaajien kokemuksiin ja asiantuntijoiden kirjoituksiin. Lähteet koostuvat verkkolähteistä, raporteista ja kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin opas verkkokauppaamista aloittavalle yrittäjälle. Ohjeistus sisälsi suosituksia toimintatavoista ja piirteistä, joita tulisi ottaa huomioon, kun henkilö rakentaa omaa verkkokauppaansa. Suosituksia tukevat esimerkiksi liitetyt kuvakaappaukset eri verkkosivustoista. Opas sopii aloittelevan yrittäjän lisäksi myös kenelle tahansa verkkokauppaamisesta kiinnostuneelle henkilölle. Opas luotiin käyttämällä Office365 PowerPoint -sovellusta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että verkkokauppaaminen on todella aktiivisesti muuttuva toimiala. Verkkokauppojen tulee olla informatiivisia, kuluttajia aktivoivia sekä helppolukuisia. Jokaiselle yrittäjälle ja yritykselle suositellaan siirtymistä verkkoon, sillä moderni liiketoiminta sijoittuu sinne.