Radiofarmasin virtuaalinen 360° -ympäristö: perehdytysmateriaali Kuopio yliopistollisen sairaalan henkilökunnalle
Pulkkinen, Elina; Streng, Ella; Sulkamoniemi, Erika (2023)
Pulkkinen, Elina
Streng, Ella
Sulkamoniemi, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030363
Tiivistelmä
Virtuaaliympäristöt opetus- ja koulutuskäytössä ovat yleistyneet COVID19-pandemian jälkeen. Niitä hyödynnetään terveydenhuoltoalalla niin perehdytyksessä, kuin myös kouluissa opetuksen tukena yhä enemmän. Virtuaaliympäristöä katseltaessa ei tarvitse olla fyysisesti läsnä ja siihen voi palata aina uudelleen erilaisilla älylaitteilla, kuten puhelimella ja tietokoneella. 360° -virtuaaliympäristöä pystyy tarkastelemaan kolmiulotteisesti mistä tahansa kuvakulmasta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kuopion yliopistollinen sairaala. Työn tarkoituksena oli tuottaa virtuaalinen 360° -ympäristö Kuopion yliopistollisen sairaalan radiofarmasian tilojen työntekijöille perehdytyksen tukena.
Näyttöön perustuvaa tietoa haimme muun muassa PubMed- ja Chinahl Ultimate -tietokannoista. Hyödynsimme myös Säteilyturvakeskuksen sivuja, säteily- ja lääkelakeja sekä erilaista kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Radiofarmasian laboratorion tilat kuvattiin 360° -kameralla. Virtuaaliympäristö luotiin Thinglink-ohjelman avulla. Kuvat ladattiin alustalle, jossa manuaalisesti kuvat yhdistämällä syntyi virtuaalikierros radiofarmasian tiloista. Virtuaaliympäristö sisältää infolaatikoita, tarkentavia kuvia ja videon. Virtuaaliympäristön arviointia toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähettiin radiofarmasian laboratorion työntekijöille ja isotooppilääketieteen parissa työskenteleville röntgenhoitajille. Moni kyselyyn vastannut koki virtuaaliympäristön hyödylliseksi perehdytyksen tukena. Virtuaaliympäristöön kuitenkin kaivattiin enemmän tietoa eri työpisteistä sekä laitteista. Palautteen perusteella toteutimme saatuja pyyntöjä virtuaaliympäristön lopullista versiota varten.
Virtuaaliympäristöä voi hyödyntää radiofarmasian tilojen esittelyssä myös muulle henkilökunnalle. Tulevaisuutta ajateltaessa, virtuaaliympäristön käyttömahdollisuudet ovat laajat ja monipuoliset. Virtuaaliympäristön sisältöä voi laajentaa esimerkiksi videoilla työtehtävistä ja sen eri vaiheista. Virtuaaliympäristöä voi myös käyttää opetusmateriaalin tukena.
Näyttöön perustuvaa tietoa haimme muun muassa PubMed- ja Chinahl Ultimate -tietokannoista. Hyödynsimme myös Säteilyturvakeskuksen sivuja, säteily- ja lääkelakeja sekä erilaista kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Radiofarmasian laboratorion tilat kuvattiin 360° -kameralla. Virtuaaliympäristö luotiin Thinglink-ohjelman avulla. Kuvat ladattiin alustalle, jossa manuaalisesti kuvat yhdistämällä syntyi virtuaalikierros radiofarmasian tiloista. Virtuaaliympäristö sisältää infolaatikoita, tarkentavia kuvia ja videon. Virtuaaliympäristön arviointia toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähettiin radiofarmasian laboratorion työntekijöille ja isotooppilääketieteen parissa työskenteleville röntgenhoitajille. Moni kyselyyn vastannut koki virtuaaliympäristön hyödylliseksi perehdytyksen tukena. Virtuaaliympäristöön kuitenkin kaivattiin enemmän tietoa eri työpisteistä sekä laitteista. Palautteen perusteella toteutimme saatuja pyyntöjä virtuaaliympäristön lopullista versiota varten.
Virtuaaliympäristöä voi hyödyntää radiofarmasian tilojen esittelyssä myös muulle henkilökunnalle. Tulevaisuutta ajateltaessa, virtuaaliympäristön käyttömahdollisuudet ovat laajat ja monipuoliset. Virtuaaliympäristön sisältöä voi laajentaa esimerkiksi videoilla työtehtävistä ja sen eri vaiheista. Virtuaaliympäristöä voi myös käyttää opetusmateriaalin tukena.