Invisalign-oikomishoidon erityispiirteet: digitaalinen opetusmateriaali podcast-videoiden muodossa suuhygienistiopiskelijoille
Leppänen, Essi; Hankela, Sara (2023)
Leppänen, Essi
Hankela, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030349
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Uusien hampaiden oikomistekniikoiden kehittymisen myötä Suomessa on tullut suosioon aikuisiällä toteutettava oikomishoito, niin sanottu kalvo-oikominen. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin
Invisalign - kalvo-oikomismenetelmään, jota suunterveydenhuollossa on tehty maailmanlaajuisesti viimeisten 20 vuoden aikana jo yli 15 miljoonaa kertaa. Invisalign-oikomishoitoon kuuluu läpinäkyvät, irrotettavat
oikomiskalvot, jotka oikovat hampaita asteittain. Oikomiskalvot on valmistettu joustavasta muovista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, joka käsittelee digitaalisen opetusmateriaalin tuottamista podcast-videoiden muodossa Invisalign-oikomishoidosta. Työn tilaajana ja toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion suuhygienistin tutkinto-ohjelma, jonka opetussuunnitelmaan kuuluu pakollisina ammattiopintoina oikomishoidon osa-alue. Toteuttamamme podcast-videot julkaistiin ”Ortodontia suun terveydenhoidossa 5 op” - opintojaksolla Moodle-oppimisympäristössä, jossa ne tulivat
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön itsenäiseksi opiskelumateriaaliksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia podcast-videoiden muodossa
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille Invisalign-oikomishoidosta. Tavoitteena on tuotetun opetusmateriaalin avulla vahvistaa suuhygienistiopiskelijoiden osaamista Invisalign-oikomishoidosta ja saada valmiuksia toimia Invisalign-oikomishoidon tiimissä omalla vastuualueellaan.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla olemassa olevaan aineistoon Invisalign-oikomishoidosta. Lisäksi
perehdyttiin, millainen on laadukas audiovisuaalinen opetusmateriaali podcast-muodossa.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyössämme toimi hammaslääkäri, jota haastattelimme podcast-videoita varten. Laadimme käsikirjoituksen, jonka mukaan alan ammattilaisen haastattelu eteni. Tuotos toteutettiin kolmena eri podcast-videona, jotka kukin sisälsivät Invisalign-oikomishoitoon liittyvän 10–13 minuutin mittaisen haastattelun. Nämä otsikoitiin yleistä Invisalign-oikomishoidosta, Invisalign-oikomishoidon
prosessi ja suuhygienistin rooli Invisalign-oikomishoidossa. Podcastit toteutettiin ottaen huomioon hyvän opetusmateriaalin kriteerit sekä toimeksiantajan toiveet.
Tuotoksesta laadittiin sähköinen Webropol-palautekysely, jonka kautta kerättiin palautetta anonyymisti ja
vapaaehtoisesti. Kysely lähetettiin vuosina 2021–2022 aloittaneille Savonia-ammattikorkeakoulun
suuhygienistiopiskelijoille. Opiskelijoista (n=66) 9 vastasi palautekyselyyn. Opiskelijat kokivat podcast-videoiden edistävän ammatillista osaamista ja selkeyttävän kokonaiskäsitystä Invisalign-oikomishoidosta.
Podcast-videoiden äänenlaatu sai eniten eriäviä mielipiteitä. Jatkokehitysideana olisi podcast-videoiden saatavuuden parantaminen muokkaamalla ne englanninkielisiksi tai lisäämällä englanninkieliset tekstitykset podcast-videoihin.
Uusien hampaiden oikomistekniikoiden kehittymisen myötä Suomessa on tullut suosioon aikuisiällä toteutettava oikomishoito, niin sanottu kalvo-oikominen. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin
Invisalign - kalvo-oikomismenetelmään, jota suunterveydenhuollossa on tehty maailmanlaajuisesti viimeisten 20 vuoden aikana jo yli 15 miljoonaa kertaa. Invisalign-oikomishoitoon kuuluu läpinäkyvät, irrotettavat
oikomiskalvot, jotka oikovat hampaita asteittain. Oikomiskalvot on valmistettu joustavasta muovista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, joka käsittelee digitaalisen opetusmateriaalin tuottamista podcast-videoiden muodossa Invisalign-oikomishoidosta. Työn tilaajana ja toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion suuhygienistin tutkinto-ohjelma, jonka opetussuunnitelmaan kuuluu pakollisina ammattiopintoina oikomishoidon osa-alue. Toteuttamamme podcast-videot julkaistiin ”Ortodontia suun terveydenhoidossa 5 op” - opintojaksolla Moodle-oppimisympäristössä, jossa ne tulivat
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön itsenäiseksi opiskelumateriaaliksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia podcast-videoiden muodossa
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille Invisalign-oikomishoidosta. Tavoitteena on tuotetun opetusmateriaalin avulla vahvistaa suuhygienistiopiskelijoiden osaamista Invisalign-oikomishoidosta ja saada valmiuksia toimia Invisalign-oikomishoidon tiimissä omalla vastuualueellaan.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla olemassa olevaan aineistoon Invisalign-oikomishoidosta. Lisäksi
perehdyttiin, millainen on laadukas audiovisuaalinen opetusmateriaali podcast-muodossa.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyössämme toimi hammaslääkäri, jota haastattelimme podcast-videoita varten. Laadimme käsikirjoituksen, jonka mukaan alan ammattilaisen haastattelu eteni. Tuotos toteutettiin kolmena eri podcast-videona, jotka kukin sisälsivät Invisalign-oikomishoitoon liittyvän 10–13 minuutin mittaisen haastattelun. Nämä otsikoitiin yleistä Invisalign-oikomishoidosta, Invisalign-oikomishoidon
prosessi ja suuhygienistin rooli Invisalign-oikomishoidossa. Podcastit toteutettiin ottaen huomioon hyvän opetusmateriaalin kriteerit sekä toimeksiantajan toiveet.
Tuotoksesta laadittiin sähköinen Webropol-palautekysely, jonka kautta kerättiin palautetta anonyymisti ja
vapaaehtoisesti. Kysely lähetettiin vuosina 2021–2022 aloittaneille Savonia-ammattikorkeakoulun
suuhygienistiopiskelijoille. Opiskelijoista (n=66) 9 vastasi palautekyselyyn. Opiskelijat kokivat podcast-videoiden edistävän ammatillista osaamista ja selkeyttävän kokonaiskäsitystä Invisalign-oikomishoidosta.
Podcast-videoiden äänenlaatu sai eniten eriäviä mielipiteitä. Jatkokehitysideana olisi podcast-videoiden saatavuuden parantaminen muokkaamalla ne englanninkielisiksi tai lisäämällä englanninkieliset tekstitykset podcast-videoihin.