Kiinteistö- ja rakennusalalla toimivan yrityksen markkina-analyysi
Katvala, Valtteri (2023)
Katvala, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030214
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä yritykselle markkina-analyysi sekä arvioida asiakassegmenttien pohjalta kannattavia toimialaluokkia. Toimeksiantajana työlle oli rakennus- ja kiinteistöalalle verkkopalveluja tuottava yritys, josta käytetään tässä työssä nimitystä Yritys X. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, ja sen tuloksia voidaan hyödyntää lyhyellä ja pitkällä aikavälillä Yritys X:n päätöksenteossa. Teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti markkina-analyysille tyypillisiä aihealueita, toimialaluokitusta sekä rakentamisen peruskäsitteistöä ja sen sektoreita. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin teoriaosuuden tietoa ja pyritty niiden pohjalta toteuttamaan suunniteltu projekti.
Talousjärjestelmän tuloksista selvisi, että kehittämishankkeessa onnistuttiin saavuttamaan haluttu lopputulos, mutta kaikkea ei pystytty selvittämään. Tuloksista selviää konkreettisia jakaumia, jotka on kerrottu ja kuvattu visuaalisesti tekstissä. Lähtötietojen pohjalta saatiin varmistettua arvioitu lopputulos sekä esitettyä tarkempi jakauma yritys X:n tuotteiden jakaumista eri toimialaluokissa. Tärkeimpänä saavutuksena työssä oli todentaa kolmen suurimman tuotteen koko ja niitä ostavien asiakkaiden toimialat.
Lopuksi tässä työssä on esitetty jatkokehitysehdotuksia esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä asiakassegmentoinnissa ja pyritty antamaan näkemyksiä, miten tästä projektista voisi saada vielä enemmän hyötyä. Lisäksi on myös kerrottu näkemyksiä markkinan tulevaisuuden suuntauksista ja suhdanteista sekä otettu kantaa tuloksiin, joita ei tässä työssä pystytty riittävällä tarkkuudella todentamaan.
Talousjärjestelmän tuloksista selvisi, että kehittämishankkeessa onnistuttiin saavuttamaan haluttu lopputulos, mutta kaikkea ei pystytty selvittämään. Tuloksista selviää konkreettisia jakaumia, jotka on kerrottu ja kuvattu visuaalisesti tekstissä. Lähtötietojen pohjalta saatiin varmistettua arvioitu lopputulos sekä esitettyä tarkempi jakauma yritys X:n tuotteiden jakaumista eri toimialaluokissa. Tärkeimpänä saavutuksena työssä oli todentaa kolmen suurimman tuotteen koko ja niitä ostavien asiakkaiden toimialat.
Lopuksi tässä työssä on esitetty jatkokehitysehdotuksia esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä asiakassegmentoinnissa ja pyritty antamaan näkemyksiä, miten tästä projektista voisi saada vielä enemmän hyötyä. Lisäksi on myös kerrottu näkemyksiä markkinan tulevaisuuden suuntauksista ja suhdanteista sekä otettu kantaa tuloksiin, joita ei tässä työssä pystytty riittävällä tarkkuudella todentamaan.