"On se hienompi kuin ennen" : esikouluikäisten lasten osallisuuden kokeminen Team Haloo -palloseinäprojektissa
Heinonen, Iina-Elina; Kivistö, Vanessa (2014)
Heinonen, Iina-Elina
Kivistö, Vanessa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Team Haloon palloseinäprojektin toiminta täyttää heidän antamansa tavoitteet lapsen osallisuuden kokemisen osalta, varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Palloseinäprojekti on pääkaupunkiseudun esikouluryhmille suunniteltua toimintaa, jonka kehittäjänä toimii rap-artisti Signmarkin (Marko Vuoriheimo) luotsaama Team Haloo. Projektin tavoitteena on taiteen menetelmien ja yhteisöllisten kokemusten kautta lisätä lasten hyvinvointia, kokemuksia arvokkaasta ihmisyydestä sekä kulttuurisensitiivisyydestä. Oman oppimisympäristönsä muokkaamiseen osallistuminen tarjoaa lapselle kokemuksen mahdollisuudesta vaikuttaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Team Haloolle materiaalia, jota hyödyntää toimintansa kehittämisessä entistä lapsilähtöisemmäksi, tavoitteidensa suuntaisesti. Opinnäytetyössä käytimme laadullisen tutkimuksen menetelmiä, havainnointia sekä teemoitettua ryhmähaastattelua. Osallistuimme keväällä 2014 kolmen pilotti-päiväkodin kanssa toteutettavaan palloseinäprojektin toimintaan, jonka aikana havainnoimme toimintaa sekä toteutimme toiminnallisen osuutemme. Vedimme lapsiryhmissä toimintatuokion, tarkoituksena johdatella lapset varsinaiseen projektitoimintaan. Tuokiot alkoivat pienimuotoisella ”alkuverryttelyllä”, jonka jälkeen toteutimme ryhmiin jaon. Ryhmissä teimme tutustumiskierroksen ja lapset valitsivat projektia varten ryhmälleen nimen. Teemoitetun ryhmähaastattelun teimme kahdessa projektiin osallistuneessa lapsiryhmässä projektin päättymisen jälkeen. Saamamme tulokset kertovat, että Team Haloo tarjosi lapsille kokemuksen osallistumisesta päiväkotiympäristönsä muokkaamiseen. Viittomakielinen rappaaminen sekä graffitimaalaus olivat monille lapsille uusia kokemuksia. Osa lapsista koki, että joutuivat osallistumaan toimintaan vastoin omaa tahtoaan. Lapset esittivät kehittämisideoita Team Haloon toiminnalle. Johtopäätöksenä saamiemme tulosten perusteella Team Haloon asettamat tavoitteet osallisuuden kokemisen ja toteutumisen sekä uusien kokemusten tarjoamisesta lapsille, osin toteutuivat. Lasten ryhmähaastatteluiden vastaukset, kommentit ja kehittämisideat, tekemämme havainnot sekä työssämme esittelemät osallisuuden määritelmät, voivat toimia työkaluna Team Haloon toiminnan eteenpäin kehittämisen tukena.