Täydennyskoulutuskurssit verkossa optikoille : millaiselle verkkokurssille optikot haluavat osallistua?
Koponen, Mira (2014)
Koponen, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, millaiselle verkkotäydennyskoulutuskurssille optikot haluavat osallistua ja onko heillä ylipäätään tarvetta, valmiuksia ja kiinnostusta osallistua verkossa tapahtuvaan koulutukseen. Verkkokurssin sisällöllisiä toiveita tarkastellaan mm. yhteisöllisyyden, vuorovaikutuksen, oppimateriaali- ja tehtävätoiveiden ja arvioinnin näkökulmasta.
Kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä optikoille ja tulosten analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-tilastointiohjelmaa. Työssä keskityttiin analysoimaan optikoiden vastauksia frekvenssien ja keskiarvojen pohjalta, sekä vertailtiin p-arvoja sukupuolen, työkokemuksen ja iän perusteella.
Tuloksista selvisi, että optikot pitivät täydennyskoulutusta tarpeellisena. He olivat kiinnostuneita osallistumaan verkkotäydennyskoulutuskursseille, vaikka osallistuminen olikin vähäistä. He pitivät tietoteknisiä taitojaan riittävänä verkkokurssille osallistumiseen, ja suhtautuminen verkkokursseihin oli yleisesti ottaen positiivista.
Optikot halusivat suorittaa kurssin melko itsenäisesti. Nauhoitetut videoluennot saivat enemmän kannatusta kuin reaaliaikaiset videoluennot ja video-ja tekstimuotoiset materiaalit saivat eniten kannatusta. Suurin osa optikoista halusi määräajat tehtäviin ja toivoi, että kaikki materiaali on saatavilla heti.
Miesoptikot halusivat enemmän työryhmiä kurssille kuin naisoptikot ja miehet kannattivat myös numeroarviointia enemmän kuin naiset. Naiset halusivat tehdä mieluummin kirjallisia tehtäviä kuin lopputentin, ja miehet valitsivat taas mieluummin lopputentin kuin kirjalliset tehtävät. Optikot, joilla oli alle 5 vuotta työkokemusta, halusivat enemmän ohjausta reaaliajassa, enemmän palautetta ohjaajalta ja enemmän määräaikaisuutta tehtäviin kuin optikot, joilla oli enemmän työkokemusta.
Kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä optikoille ja tulosten analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-tilastointiohjelmaa. Työssä keskityttiin analysoimaan optikoiden vastauksia frekvenssien ja keskiarvojen pohjalta, sekä vertailtiin p-arvoja sukupuolen, työkokemuksen ja iän perusteella.
Tuloksista selvisi, että optikot pitivät täydennyskoulutusta tarpeellisena. He olivat kiinnostuneita osallistumaan verkkotäydennyskoulutuskursseille, vaikka osallistuminen olikin vähäistä. He pitivät tietoteknisiä taitojaan riittävänä verkkokurssille osallistumiseen, ja suhtautuminen verkkokursseihin oli yleisesti ottaen positiivista.
Optikot halusivat suorittaa kurssin melko itsenäisesti. Nauhoitetut videoluennot saivat enemmän kannatusta kuin reaaliaikaiset videoluennot ja video-ja tekstimuotoiset materiaalit saivat eniten kannatusta. Suurin osa optikoista halusi määräajat tehtäviin ja toivoi, että kaikki materiaali on saatavilla heti.
Miesoptikot halusivat enemmän työryhmiä kurssille kuin naisoptikot ja miehet kannattivat myös numeroarviointia enemmän kuin naiset. Naiset halusivat tehdä mieluummin kirjallisia tehtäviä kuin lopputentin, ja miehet valitsivat taas mieluummin lopputentin kuin kirjalliset tehtävät. Optikot, joilla oli alle 5 vuotta työkokemusta, halusivat enemmän ohjausta reaaliajassa, enemmän palautetta ohjaajalta ja enemmän määräaikaisuutta tehtäviin kuin optikot, joilla oli enemmän työkokemusta.