Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tietokonetomografiatutkimusten teoriaopintojen pelillistäminen: oppimispeli radiografiatyön prosessista

Penttinen, Eeva; Udd, Emmi (2023)

 
Avaa tiedosto
Penttinen_Udd.pdf (364.8Kt)
Lataukset: 


Penttinen, Eeva
Udd, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130841
Tiivistelmä
Tietokonetomografia eli TT on kuvantamistutkimus, jossa otetaan kuvia haluista anatomisista kohteista ionisoivan säteilyn avulla. Tietokonetomografiatutkimuksissa otetaan viipalekuvia renkaan muotoisen laitteen sisällä, ja kuvauskohteen sekä indikaation mukaan käytetään usein myös varjoainetta apuna. Röntgenhoitajat suorittavat TT-tutkimuksen radiografiatyön prosessin mukaisesti, johon kuuluu suunnittelu-, toteutus-, ja arviointivaihe. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda lautapeli tietokonetomografiatutkimusten teoriaopintojen tueksi Savonia-ammattikorkeakoululle. Tavoitteena oli helpottaa tulevia röntgenhoitajaopiskelijoita hahmottamaan tietokonetomografiatutkimusten radiografiatyön prosessi luomalla oppimispeli, joka kiteyttää tutkimuksen eri vaiheet. Kehittämistyön prosessi on toteutettu lineaarisen mallin mukaisesti. Kehittämistyön tilaaja oli Savonia-ammattikorkeakoulun röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma. Oppimispeli luotiin tuleville röntgenhoitajaopiskelijoille tietokonetomografian teoriaopintojen tueksi. Peli on saatavilla lähiopiskelijoille ja hybridiopiskelijoille. Tuotos on luotu Word- ja PowerPoint-ohjelmien avulla ja siihen sisältyy pelilauta, pelikortit ja peliohjeet. Jatkoehdotuksena olisi pelin virtuaalinen kehitys esimerkiksi Moodle-alustalle. Virtuaalinen alusta pelille helpottaisi sen saatavuutta ja käyttökokemusta. Toinen jatkoehdotus olisi luoda myös muille modaliteeteille esimerkiksi magneettitutkimuksille sekä sädehoidolle oma oppimispeli. Pohjana voisi toimia kehittämistyössä luotu oppimispeli tai pelillistämistä voisi yleistää teoriaopintoihin kokonaisuudessaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste