Taustamusiikin vaikutus ostokäyttäytymiseen myymäläympäristössä
Sirén, Kim (2023)
Sirén, Kim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia taustamusiikin vaikutusta ostokäyttäytymiseen yhtenä myymäläympäristön osatekijänä. Musiikkia on hyödynnetty jo pitkään markkinoinnin ja kaupankäynnin tehostajana. Toimeksiantajan, Dt Dealer`sin tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa siitä, voidaanko taustamusiikilla vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja sitä kautta myös myyntilukuihin. Ostopäätösten takana vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää liiketoiminnan kannalta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymisessä tapahtuvaa murrosta, ostoprosessin vaiheita ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Taustamusiikkia käsiteltäessä tuotiin esille sen rooli myymäläympäristön osatekijänä, sen tilannesidonnaisuus ja mahdollisuudet markkinoinnin työvälineenä. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelua varten valikoitui viisi haastateltavaa lumipallomenetelmän avulla. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Taustamusiikki on yksi myymäläympäristön osatekijä, jonka tuoma lisäarvo asiakaskokemukseen on tunnistettu laajasti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että taustamusiikilla voidaan vaikuttaa kuluttajan tuotevalintoihin, ostomääriin, myy-mäläympäristössä viihtyvyyteen, myymälässä koettuun mielialaan ja siihen millainen mielikuva myymälästä saadaan ja halutaanko sinne palata uudestaan. Taustamusiikilla voidaan siis ohjata asiakkaita ostamaan enemmän, viihtymään ja palaamaan takaisin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymisessä tapahtuvaa murrosta, ostoprosessin vaiheita ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Taustamusiikkia käsiteltäessä tuotiin esille sen rooli myymäläympäristön osatekijänä, sen tilannesidonnaisuus ja mahdollisuudet markkinoinnin työvälineenä. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelua varten valikoitui viisi haastateltavaa lumipallomenetelmän avulla. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Taustamusiikki on yksi myymäläympäristön osatekijä, jonka tuoma lisäarvo asiakaskokemukseen on tunnistettu laajasti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että taustamusiikilla voidaan vaikuttaa kuluttajan tuotevalintoihin, ostomääriin, myy-mäläympäristössä viihtyvyyteen, myymälässä koettuun mielialaan ja siihen millainen mielikuva myymälästä saadaan ja halutaanko sinne palata uudestaan. Taustamusiikilla voidaan siis ohjata asiakkaita ostamaan enemmän, viihtymään ja palaamaan takaisin.