Tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa tarinallisen leikin keinoin : Sulo Siili ja tunteiden tutkimusretki
Talvitie, Emilia (2023)
Talvitie, Emilia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130856
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunnetaitoja käsittelevä tarinallinen leikki, joka toteutettiin kuuden 3–4-vuotiaan lapsen pienryhmässä espoolaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö syntyi tarpeesta opettaa lapsille tunnetaitoja ikätasoisesti ja heille mielekkäällä tavalla. Tarinallinen leikki sisältää juonellisen tarinan, joka etenee erilaisten tunnetaito-osaamista vahvistavien tehtävien avulla lapsia osallistavasti eteenpäin. Tarinallisessa leikissä on mukana käsinuken avulla elävöitetty mielikuvitushahmo, jonka rooliin suunnitelmaa toteuttava aikuinen eläytyy. Opinnäytetyössä tarkastellaan tunnetaitojen harjoittelua lasten tunneälytaitoihin keskittyvän RULER-mallin mukaisten tunneälyn osa-alueiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida tunnetaitoja kehittävä tarinallinen leikki, jossa RULER-mallin mukaiset tunneälyn osa-alueet ovat keskiössä.
Teoreettisiksi näkökulmiksi opinnäytetyössä valikoituivat emotionaaliset taidot varhaislapsuudessa, tunneäly, sekä lasten tunneälytaitoihin keskittyvä RULER-malli ja sen käytännön ankkurit. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi teoriaa leikistä ja tarinallisesta leikistä keinona oppia.
Tarinallinen leikki koostuu viidestä ohjauskerrasta, joista jokaisella käsitellään yhtä tunnetta yhden RULER-mallin osa-alueen näkökulmasta. Tarinallisessa leikissä käsiteltäviksi tunteiksi valikoituivat ilo, suru, tyyneys, viha ja pelko. RULER-mallin viisi eri osa-aluetta etenevät hierarkkisesti kohti syvempiä tunneälyn taitoja, tunteiden tunnistamisesta lopulta tunteiden säätelyyn. Lisäksi tarinallisessa leikissä tutustutaan RULER-mallin käytännön ankkureihin, jotta niitä voi matalammalla kynnyksellä hyödyntää myös päiväkodin arjessa tunteiden käsittelyn tukena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt tarinallinen leikki soveltuu käytännön toteutuksen perusteella hyvin lasten tunneälytaitojen harjoitteluun varhaiskasvatuksessa, ja suunniteltu toiminta oli lapsille mieluisaa. Tarinallinen leikki on toteutuksen perusteella lasten kanssa toimiva ja lapsia innostava keino oppia vaikeitakin asioita, mutta vaatii hieman totuttelua päästäkseen täyteen potentiaaliinsa. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt tarinallinen leikki on suunniteltu toteutettavaksi pienillä resursseilla, ja lähes kaikki leikin toteutuksessa tarvittavat materiaalit löytyvät tulostettavina tiedostoina opinnäytetyön liitteinä. Tarinallisen leikin suunnitelmaa hyödyntämällä eri varhaiskasvatuksen yksiköt voivat vahvistaa oman ryhmänsä lasten tunnetaito-osaamista aktiivisesti ja toiminnallisesti osana koko ryhmän yhteistä leikkiä tai pienryhmätoimintaa.
Teoreettisiksi näkökulmiksi opinnäytetyössä valikoituivat emotionaaliset taidot varhaislapsuudessa, tunneäly, sekä lasten tunneälytaitoihin keskittyvä RULER-malli ja sen käytännön ankkurit. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi teoriaa leikistä ja tarinallisesta leikistä keinona oppia.
Tarinallinen leikki koostuu viidestä ohjauskerrasta, joista jokaisella käsitellään yhtä tunnetta yhden RULER-mallin osa-alueen näkökulmasta. Tarinallisessa leikissä käsiteltäviksi tunteiksi valikoituivat ilo, suru, tyyneys, viha ja pelko. RULER-mallin viisi eri osa-aluetta etenevät hierarkkisesti kohti syvempiä tunneälyn taitoja, tunteiden tunnistamisesta lopulta tunteiden säätelyyn. Lisäksi tarinallisessa leikissä tutustutaan RULER-mallin käytännön ankkureihin, jotta niitä voi matalammalla kynnyksellä hyödyntää myös päiväkodin arjessa tunteiden käsittelyn tukena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt tarinallinen leikki soveltuu käytännön toteutuksen perusteella hyvin lasten tunneälytaitojen harjoitteluun varhaiskasvatuksessa, ja suunniteltu toiminta oli lapsille mieluisaa. Tarinallinen leikki on toteutuksen perusteella lasten kanssa toimiva ja lapsia innostava keino oppia vaikeitakin asioita, mutta vaatii hieman totuttelua päästäkseen täyteen potentiaaliinsa. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt tarinallinen leikki on suunniteltu toteutettavaksi pienillä resursseilla, ja lähes kaikki leikin toteutuksessa tarvittavat materiaalit löytyvät tulostettavina tiedostoina opinnäytetyön liitteinä. Tarinallisen leikin suunnitelmaa hyödyntämällä eri varhaiskasvatuksen yksiköt voivat vahvistaa oman ryhmänsä lasten tunnetaito-osaamista aktiivisesti ja toiminnallisesti osana koko ryhmän yhteistä leikkiä tai pienryhmätoimintaa.