Eduuni Cloudin tuotteistus
Haarala, Juha (2023)
Haarala, Juha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130857
Tiivistelmä
Liiketoimintaympäristön muuttuessa jatkuvasti IT-alalla on tärkeää, että uudet toimintaympäristöt otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa ja niitä hyödynnetään mahdollisimman monipuolisesti parhaan kokonaisratkaisun saavuttamiseksi.
Insinöörityö tehtiin CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle, joka on suomalainen erityistehtäväyhtiö, minkä tarkoitus on tuottaa ICT-palveluja tutkimukselle, koulutukselle, kulttuurille, julkishallinnolle ja yrityksille. Tavoitteena oli parantaa nykyisten Eduunin yhteistyöpalveluiden loppukäyttäjälle näkyvää asiakasarvoa tuottamalla moderni pilvipalveluihin pohjautuva variantti nykyisten yhteistyöpalveluiden rinnalle.
Insinöörityön tuloksena syntyi ketterä vaatimusmäärittely järjestelmälle ja määrittelyn vaatimusten mukainen konsepti järjestelmästä, joka mahdollistaa työtilojen ja käyttäjien hallinnan. Järjestelmän avulla asiakkaat voivat itse hallinnoida Microsoft SharePoint- ja Teams-tuotteiden työtiloja, vaikka heillä kaikilla on vain vieraskäyttöoikeus tuotteiden rajoitteiden vuoksi. Järjestelmässä on yksinkertainen ja saavutettava käyttöliittymä, jonka käyttö on asiakkaalle tehokasta ja sen navigaatio on intuitiivinen.
Insinöörityön ratkaisut perustuivat kirjallisuustutkimuksen tuloksena syntyneeseen viitekehykseen, kvalitatiivisten tutkimuksien tuloksiin ja IT-alan yleisiin parhaisiin käytäntöihin sekä nykytila-analyysissa esiin nousseisiin kehityskohtiin.
Insinöörityö tehtiin CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle, joka on suomalainen erityistehtäväyhtiö, minkä tarkoitus on tuottaa ICT-palveluja tutkimukselle, koulutukselle, kulttuurille, julkishallinnolle ja yrityksille. Tavoitteena oli parantaa nykyisten Eduunin yhteistyöpalveluiden loppukäyttäjälle näkyvää asiakasarvoa tuottamalla moderni pilvipalveluihin pohjautuva variantti nykyisten yhteistyöpalveluiden rinnalle.
Insinöörityön tuloksena syntyi ketterä vaatimusmäärittely järjestelmälle ja määrittelyn vaatimusten mukainen konsepti järjestelmästä, joka mahdollistaa työtilojen ja käyttäjien hallinnan. Järjestelmän avulla asiakkaat voivat itse hallinnoida Microsoft SharePoint- ja Teams-tuotteiden työtiloja, vaikka heillä kaikilla on vain vieraskäyttöoikeus tuotteiden rajoitteiden vuoksi. Järjestelmässä on yksinkertainen ja saavutettava käyttöliittymä, jonka käyttö on asiakkaalle tehokasta ja sen navigaatio on intuitiivinen.
Insinöörityön ratkaisut perustuivat kirjallisuustutkimuksen tuloksena syntyneeseen viitekehykseen, kvalitatiivisten tutkimuksien tuloksiin ja IT-alan yleisiin parhaisiin käytäntöihin sekä nykytila-analyysissa esiin nousseisiin kehityskohtiin.