Ajoneuvotekniikan ammatillisen opetuksen työelämälähtöisyyden kehittäminen
Asikainen, Jarno (2023)
Asikainen, Jarno
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ammattiopisto SAMiEDUn autotekniikan perustutkinnon opetusta voitaisiin kehittää huomioiden työelämälähtöisyys sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyötä parantaa. Työssä selvitettiin myös, millaisella tasolla yhteistyö työelämän ja ammatillisen oppilaitoksen välillä on. Lisäksi tutkittiin valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen tasoa ja heidän työllistymistään ammattiin valmistumisen jälkeen. Tavoite oli löytää opetussuunnitelman kehityskohteita, jotta opetus vastaisi paremmin työelämän vaatimuksia.
Tutkimusotteeksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa toteutettiin kysely ammattiopisto SAMiEDUn alueella toimivien yhteistyöyrityksien henkilökunnalle. Kyselyn vastauksista saatiin tietoa, miten oppilaitoksen ja työelämän yhteistyön sujuvuutta voitaisiin kehittää. Lisäksi saatiin selville, minkä tutkinnonosien opetus tarvitsee enemmän painotusta ja kehitystä, jotta valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaito olisi hyvällä tasolla työelämän näkökulmasta. Kyselyllä selvitettiin myös kohderyhmän mielipidettä valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen tasosta.
Kyselytuloksissa nousi esille vastauksissa useimmiten sähkötekniikan osaaminen, mutta kehittämistä löytyy vastaajien mukaan muissakin osaamisen osa-alueissa. Yhteistyö toimii osan vastaajien mielestä hyvin ja osan mielestä siinä on kehitettävää. Vastauksissa ilmeni tarve käydä tarkemmin läpi opiskelijan työtehtävät ja tavoitteet harjoittelussa sekä lisätä käyntejä korjaamoilla ennen harjoittelua.
Tutkimusotteeksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa toteutettiin kysely ammattiopisto SAMiEDUn alueella toimivien yhteistyöyrityksien henkilökunnalle. Kyselyn vastauksista saatiin tietoa, miten oppilaitoksen ja työelämän yhteistyön sujuvuutta voitaisiin kehittää. Lisäksi saatiin selville, minkä tutkinnonosien opetus tarvitsee enemmän painotusta ja kehitystä, jotta valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaito olisi hyvällä tasolla työelämän näkökulmasta. Kyselyllä selvitettiin myös kohderyhmän mielipidettä valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen tasosta.
Kyselytuloksissa nousi esille vastauksissa useimmiten sähkötekniikan osaaminen, mutta kehittämistä löytyy vastaajien mukaan muissakin osaamisen osa-alueissa. Yhteistyö toimii osan vastaajien mielestä hyvin ja osan mielestä siinä on kehitettävää. Vastauksissa ilmeni tarve käydä tarkemmin läpi opiskelijan työtehtävät ja tavoitteet harjoittelussa sekä lisätä käyntejä korjaamoilla ennen harjoittelua.