Itsetuntemuksesta hyvinvointia korkeakouluopiskelijoille
Harju, Mia; Tähtinen, Marjaana (2023)
Harju, Mia
Tähtinen, Marjaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030387
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä selvitettiin Maailman onnellisin opiskelija -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia kurssista. Maailman onnellisin opiskelija -kurssi toteutettiin Oulun yliopistossa syksyllä 2022. Kurssin tavoitteena oli vaikuttaa itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen teemojen kautta opiskelijoiden jaksamiseen, elämänhallintaan ja hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa kurssin toteuttajille välineitä arvioida jatkokäyttömahdollisuuksia ja kehittämistarpeita. Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina olivat Oulun yliopisto sekä opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä järjestö Nyyti ry.
Tutkimus oli luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kurssille osallistuneita opiskelijoilta anonyymisti Webropol-verkkokyselyllä joulukuussa 2022. Kyselyyn vastasi 15 opiskelijaa. Vastaajamäärä jäi vähäiseksi kurssin osallistuja määrään nähden. Vastausten analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja Webropol-työkalusta saatavia tilastoraportteja.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi yleinen tyytyväisyys kurssiin. Kurssi koettiin innostavana sekä antoisana ja kurssin teemat tärkeinä. Kurssin kehittämistarpeista nousi esille luentojen aiheiden pintapuolinen ja lyhyt käsittely suhteessa laajoihin teemoihin
Tutkimus oli luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kurssille osallistuneita opiskelijoilta anonyymisti Webropol-verkkokyselyllä joulukuussa 2022. Kyselyyn vastasi 15 opiskelijaa. Vastaajamäärä jäi vähäiseksi kurssin osallistuja määrään nähden. Vastausten analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja Webropol-työkalusta saatavia tilastoraportteja.
Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi yleinen tyytyväisyys kurssiin. Kurssi koettiin innostavana sekä antoisana ja kurssin teemat tärkeinä. Kurssin kehittämistarpeista nousi esille luentojen aiheiden pintapuolinen ja lyhyt käsittely suhteessa laajoihin teemoihin