Julkisten hankintojen markkinointi ja viestintä : selvitys tarjoavien yritysten kokemuksesta julkisissa hankinnoissa
Raatikainen, Inka-Maria (2023)
Raatikainen, Inka-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230941
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin julkisia hankintoja sekä niissä toteutettavaa markkinointia ja viestintää. Tavoitteena oli tutkia toimittajien tietoutta julkisista hankinnoista sekä toimeksiantajasta, tuoda esiin näkemyksiä toimeksiantajan hankintojen viestinnästä, markkinoinnista, kilpailuttamissisällöstä ja -prosessista sekä selvittää syitä kilpailutukseen osallistumiseen ja osallistumattomuuteen.
Opinnäytetyössä toteutettiin toimittajakysely, jossa selvitettiin toimeksiantajan sopimustoimittajien näkökulmaa julkisten hankintojen kilpailutuksiin, viestintään ja markkinointiin. Kyselyssä selvitettiin myös syitä, jotka vaikuttavat kilpailutukseen osallistumiseen. Kyselyn lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, miten muut julkiset viranomaistahot toteuttavat julkisten hankintojen markkinointia ja viestintää sekä pohdittiin, mitä toimeksiantaja voi oppia heidän toiminnastaan.
Kyselyn tulosten mukaan toimittajat ovat kokeneita julkisiin hankintoihin osallistujia. Toimeksiantaja on toimittajille tuttu, mutta he toivovat enemmän tietoa toimeksiantajan toiminnasta, hankintatarpeista ja tavoitteista. Hankintojen markkinointia ja viestintää toivotaan kehittävän avoimemmaksi ja aktiivisemmaksi. Etenkin ennakoivaa tietoa tulevista ja suunnitteilla olevista hankinnoista kaivataan.
Opinnäytetyössä toteutettiin toimittajakysely, jossa selvitettiin toimeksiantajan sopimustoimittajien näkökulmaa julkisten hankintojen kilpailutuksiin, viestintään ja markkinointiin. Kyselyssä selvitettiin myös syitä, jotka vaikuttavat kilpailutukseen osallistumiseen. Kyselyn lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, miten muut julkiset viranomaistahot toteuttavat julkisten hankintojen markkinointia ja viestintää sekä pohdittiin, mitä toimeksiantaja voi oppia heidän toiminnastaan.
Kyselyn tulosten mukaan toimittajat ovat kokeneita julkisiin hankintoihin osallistujia. Toimeksiantaja on toimittajille tuttu, mutta he toivovat enemmän tietoa toimeksiantajan toiminnasta, hankintatarpeista ja tavoitteista. Hankintojen markkinointia ja viestintää toivotaan kehittävän avoimemmaksi ja aktiivisemmaksi. Etenkin ennakoivaa tietoa tulevista ja suunnitteilla olevista hankinnoista kaivataan.