Sustainability communication : in green key certified micro and small sized enterprises in Levi
Hietalahti, Marianne (2022)
Hietalahti, Marianne
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230954
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Levillä toimivat Green Key -sertifioidut mikro- ja pienyritykset toteuttivat vastuullisuusviestintää. Tavoitteena oli vastuullisuusviestinnän nykytilakartoituksen avulla selvittää yritysten viestintään liittyvää strategiaa, johtamista, prosesseja ja käytäntöjä. Näiden perusteella pyrittiin hahmottamaan, millaista tukea yritykset tarvitsevat vastuullisuusviestintään ja miten vastuullisuusviestintää voisi kehittää. Välillisenä tavoitteena oli lisätä toimijoiden vastuullisuusviestintäosaamista. Työn toimeksiantajana toimi Kideve Elinkeinopalvelut, Kittilän kunta ja työ liittyi Kasvua kestävästä matkailusta – Yhessä kestävämmät! -hankkeen toimenpiteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja työn aineisto muodostui empiirisen tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen tuottamista materiaaleista. Empiiristä tutkimusta ohjasivat työn tavoitteet ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakentunut ymmärrys matkailun vastuullisuuteen, vastuullisuusviestintään ja viestinnän johtamiseen liittyvistä teemoista. Empiirinen aineisto kerättiin kohderyhmän yritysten edustajille suunnatuin puolistrukturoiduin haastatteluin, joiden teemat liittyivät vastuullisuusviestinnän käytäntöihin, johtamiseen, sidosryhmiin vastuullisuusviestinnässä ja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Tulosten perusteella kohderyhmän yritykset olivat sitoutuneita vastuullisuustyöhön ja vastuullisuusviestinnän tilan voitiin todeta yleisellä tasolla olevan niissä hyvä, mutta tarvetta jokapäiväistä työtä helpottaville konkreettisille työkaluille ja vastuullisuusviestinnän kehittämiselle oli tunnistettavissa.
Empiirisen tutkimusten tulosten ja kirjallisuuskatsauksen tuottaman aineiston pohjalta yrityksille luotiin vastuullisuusviestinnän käytännön työtä helpottamaan huoneentaulu sekä viestinnän vuosikello. Lisäksi tulosten pohjalta koottiin aluekehittäjille, Kittilän kunnalle ja matkailun alueorganisaatio Visit Leville, kehitysehdotuksia siihen, miten yrityksiä voitaisiin tukea vastuullisuusviestintään liittyvässä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja työn aineisto muodostui empiirisen tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen tuottamista materiaaleista. Empiiristä tutkimusta ohjasivat työn tavoitteet ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakentunut ymmärrys matkailun vastuullisuuteen, vastuullisuusviestintään ja viestinnän johtamiseen liittyvistä teemoista. Empiirinen aineisto kerättiin kohderyhmän yritysten edustajille suunnatuin puolistrukturoiduin haastatteluin, joiden teemat liittyivät vastuullisuusviestinnän käytäntöihin, johtamiseen, sidosryhmiin vastuullisuusviestinnässä ja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Tulosten perusteella kohderyhmän yritykset olivat sitoutuneita vastuullisuustyöhön ja vastuullisuusviestinnän tilan voitiin todeta yleisellä tasolla olevan niissä hyvä, mutta tarvetta jokapäiväistä työtä helpottaville konkreettisille työkaluille ja vastuullisuusviestinnän kehittämiselle oli tunnistettavissa.
Empiirisen tutkimusten tulosten ja kirjallisuuskatsauksen tuottaman aineiston pohjalta yrityksille luotiin vastuullisuusviestinnän käytännön työtä helpottamaan huoneentaulu sekä viestinnän vuosikello. Lisäksi tulosten pohjalta koottiin aluekehittäjille, Kittilän kunnalle ja matkailun alueorganisaatio Visit Leville, kehitysehdotuksia siihen, miten yrityksiä voitaisiin tukea vastuullisuusviestintään liittyvässä työssä.