RATA-järjestelmän soveltuvuus ratarakentamisessa
Junttila, Henna (2023)
Junttila, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Destia Rail Oy. RATA-järjestelmä on Destia Rail Oy:n kehittämä suunnittelu- ja ohjausjärjestelmä ratakunnossapidon toimenpiteisiin. Järjestelmä on kehitetty ratakunnossapidon tarpeisiin ja on käytössä vain kunnossapidon projektiorganisaatiolla. Järjestelmällä voidaan suunnitella jokainen ratakunnossapitoon liittyvä työ etukäteen sekä aikatauluttaa ja resursoida työt työmääräysten mukaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ratakunnossapidolle kehitetyn RATA-järjestelmän soveltuvuutta ratarakentamisen urakoilla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sellaisia kehityskohteita, jotka mahdollistaisivat järjestelmän käyttöönoton myös ratarakentamisen puolella. Työssä tutkittiin soveltuvuutta aikataulusuunnittelun, käyttöönoton sekä työn seurannan kannalta. Opin-näytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä olivat haastattelu sekä järjestelmän havainnointi.
Työssä tutustuttiin RATA-järjestelmän käyttöön ja haastateltiin toimeksiantajayrityksen toimihenkilöitä tuotannonohjauksen nykytilasta sekä RATA-järjestelmästä. Tutkimuksessa RATA-järjestelmään luotiin ratarakentamisen urakka sekä havaittiin keskeisiä kehityskohteita. Urakkana käytettiin Kontiomäki – Pesiökylä-päällysrakenneurakka 2:ta (PRU2). Sen avulla saatiin testattua käytännön tasolla järjestelmän toimivuus ratarakentamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ratakunnossapidolle kehitetyn RATA-järjestelmän soveltuvuutta ratarakentamisen urakoilla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sellaisia kehityskohteita, jotka mahdollistaisivat järjestelmän käyttöönoton myös ratarakentamisen puolella. Työssä tutkittiin soveltuvuutta aikataulusuunnittelun, käyttöönoton sekä työn seurannan kannalta. Opin-näytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä olivat haastattelu sekä järjestelmän havainnointi.
Työssä tutustuttiin RATA-järjestelmän käyttöön ja haastateltiin toimeksiantajayrityksen toimihenkilöitä tuotannonohjauksen nykytilasta sekä RATA-järjestelmästä. Tutkimuksessa RATA-järjestelmään luotiin ratarakentamisen urakka sekä havaittiin keskeisiä kehityskohteita. Urakkana käytettiin Kontiomäki – Pesiökylä-päällysrakenneurakka 2:ta (PRU2). Sen avulla saatiin testattua käytännön tasolla järjestelmän toimivuus ratarakentamisessa.