Alle kouluikäisten lasten ensiapua vaativat tilanteet : opetustapahtuma PerhePesän asiakkaille ja henkilökunnalle
Hosionaho, Anni; Jokitalo, Linnea; Kajava, Veera; Myllykoski, Kaisla (2023)
Hosionaho, Anni
Jokitalo, Linnea
Kajava, Veera
Myllykoski, Kaisla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231024
Tiivistelmä
Suuri osa ensiapua vaativista tilanteista tapahtuu kotona. Lasten kohdalla yleisimpiä sairaalahoitoa vaativia tapaturmia ovat kaatumiset, putoamiset ja liikuntavammat. Moni lapsen vanhempi ei kuitenkaan tiedä ensiapumenetelmää näihin yleisimpiin kotona tapahtuviin tapaturmiin.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyneen opetustapahtuman ja koostetun materiaalin tilaajana oli Mannerheimin lastensuojeluliiton PerhePesä. Kohderyhmänä olivat PerhePesän asiakas- ja henkilökunta. Opetustapahtuma koostui pienestä teoriaosuudesta, minkä jälkeen kukin vanhempi sai käytännössä kokeilla ensiavun antoa meidän tarjoamia resursseja hyödyntäen. Käytimme luotettavia ja ajankohtaisia lähteitä opetustuokion sekä koostetun materiaalin suunnittelussa.
Opetustapahtuman arviointi perustui opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteeseen. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen päivä, johon sisältyi opetustapahtuma. Tavoitteena oli tarjota laadukas opetustapahtuma alle kouluikäisten lasten vanhemmille sekä koostettu materiaali PerhePesän henkilökunnalle. Tavoitteena oli, että opetustapahtuman myötä vanhemmat osaavat arvioida lasten tapaturmien vakavuutta ja mahdollisen jatkohoidon tarvetta. Tavoitteena oli myös kehittää ja vahvistaa omaa ammatillista osaamistamme sekä teoreettisesti että käytännössä.
Keräsimme palautetta opetustapahtumasta koostetusta materiaalistamme toimeksiantajamme yhdyshenkilöltä ja opetustapahtumaan osallistuneilta. Opetustapahtumaa suunnitellessa kysyimme neuvoja myös opettajalta, jotta saisimme opetustapahtumasta mahdollisimman toimivan kokonaisuuden. Tämän avulla kykenimme arviomaan opetustapahtumaa monesta eri näkökulmasta. Toteutimme päivän sisällön toimeksiantajan toiveiden pohjalta sekä otimme päivän toteutuksessa myös opettajien kommentit huomioon.
Palautteiden perusteella pystyimme päättelemään, että suunniteltuihin tavoitteisiin päästiin. Vanhemmat kokivat osaavansa toimia hätätilanteen sattuessa. Päivän sisältö oli suurimmalle osalle osallistujalle aiemmasta tuttua, joten asiat olivat lähinnä kertausta.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyneen opetustapahtuman ja koostetun materiaalin tilaajana oli Mannerheimin lastensuojeluliiton PerhePesä. Kohderyhmänä olivat PerhePesän asiakas- ja henkilökunta. Opetustapahtuma koostui pienestä teoriaosuudesta, minkä jälkeen kukin vanhempi sai käytännössä kokeilla ensiavun antoa meidän tarjoamia resursseja hyödyntäen. Käytimme luotettavia ja ajankohtaisia lähteitä opetustuokion sekä koostetun materiaalin suunnittelussa.
Opetustapahtuman arviointi perustui opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteeseen. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen päivä, johon sisältyi opetustapahtuma. Tavoitteena oli tarjota laadukas opetustapahtuma alle kouluikäisten lasten vanhemmille sekä koostettu materiaali PerhePesän henkilökunnalle. Tavoitteena oli, että opetustapahtuman myötä vanhemmat osaavat arvioida lasten tapaturmien vakavuutta ja mahdollisen jatkohoidon tarvetta. Tavoitteena oli myös kehittää ja vahvistaa omaa ammatillista osaamistamme sekä teoreettisesti että käytännössä.
Keräsimme palautetta opetustapahtumasta koostetusta materiaalistamme toimeksiantajamme yhdyshenkilöltä ja opetustapahtumaan osallistuneilta. Opetustapahtumaa suunnitellessa kysyimme neuvoja myös opettajalta, jotta saisimme opetustapahtumasta mahdollisimman toimivan kokonaisuuden. Tämän avulla kykenimme arviomaan opetustapahtumaa monesta eri näkökulmasta. Toteutimme päivän sisällön toimeksiantajan toiveiden pohjalta sekä otimme päivän toteutuksessa myös opettajien kommentit huomioon.
Palautteiden perusteella pystyimme päättelemään, että suunniteltuihin tavoitteisiin päästiin. Vanhemmat kokivat osaavansa toimia hätätilanteen sattuessa. Päivän sisältö oli suurimmalle osalle osallistujalle aiemmasta tuttua, joten asiat olivat lähinnä kertausta.