Pieni opas mielenterveydestä - Tietopaketti sinulle nuori: opas nuorille mielenterveydestä
Alasaarela, Senja; Jurvakainen, Jenna; Kuosmanen, Katri (2023)
Alasaarela, Senja
Jurvakainen, Jenna
Kuosmanen, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331272
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas nuorille mielenterveydestä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Oulun pohjoisen alueen nuorisotilat. Pääasiallisena kohderyhmänä oppaalle olivat 13–17-vuotiaat nuorisotiloilla käyvät nuoret. Tavoitteena oli luoda laadukas opas, joka tarjoaa nuorille helposti saavutettavaa matalan kynnyksen tietoa mielenterveydestä ja auttavista tahoista.
Nuoret tarvitsevat tukea ja neuvontaa mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Yhä useampi nuori kokee tänä päivänä erilaisia mielenterveyden haasteita, ja esimerkiksi masennus sekä ahdistuneisuus ovat selkeässä nousussa etenkin koronapandemian jälkeen. Perusta mielenterveydelle rakentuu lapsuudessa ja nuoruudessa, minkä vuoksi näiden elämänvaiheiden merkitys hyvinvoinnille on olennaista tunnistaa. Ajattelua tulisi sairauskeskeisyyden sijaan kohdistaa lasten ja nuorten arjen perusasioihin ja niiden edistämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee nuorten mielenterveyttä ja mielenterveyden tukemista. Tietoperustassa käsitellään myös psykoedukaatiota, nuorisotyötä, yhteiskehittämistä sekä tuotekehitystä. Opinnäytetyössä käytetty tieto pohjautui ajankohtaiseen asiantuntijatietoon, jota kerättiin erilaisista sähköisistä ja painetuista lähteistä. Ennen tuotekehitysprosessin aloitusta toteutettiin kysely 13–17-vuotiaille Oulun pohjoisen alueen nuorisotilojen kävijöille. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä anonyymisti tietoa nuorilta siitä, mitä he toivoisivat oppaan sisältävän. Nuoret pääsivät vastaamaan kyselyyn nuorisotiloilla esillä olevan QR-koodin kautta. Opasta lähdettiin kehittämään kyselyn vastausten pohjalta.
Opinnäytetyön tuotekehitysprosessi eteni viiden vaiheen mukaan. Näitä vaiheita olivat ongelmien tai kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideavaihe, luonnostelu, kehittely sekä viimeistely. Tuote toteutettiin yhteiskehittämisenä yhteistyötahon kanssa, jolloin yhteistyötaho osallistui opinnäytetyön jokaisessa tuotekehitysprosessin vaiheessa oppaan tekoon. Ensisijainen vastuu oppaan tekemisestä oli opinnäytetyön tekijöillä. Opas toteutettiin sähköiseen muotoon graafiseen suunnitteluun tarkoitetulla verkkosivusto Canvalla. The purpose of this functional thesis was to produce a digital guide about mental health for the youth. The guide was made in collaboration with the city of Oulu’s youth facilities in the northern region. The main target audience for the guide was young people between the ages of 13–17. The goal was to produce a quality guide which offers easily accessible information about mental health and where to seek help.
Young people need guidance and support when it comes to mental health. Today more and more young people experience difficulties with mental health. Depression and anxiety have been rising especially after the covid pandemic. The foundation for mental health is built in childhood, which is why it is essential to recognize the significance of this stage of life as an important factor in all over wellbeing. Instead of disease-centered thinking the focus should be shifted to supporting the fundamentals of everyday life.
The knowledge base of this thesis consists of up-to-date professional information considering mental health and how to support it, psychoeducation, youth work, product development and co-development. Information about these topics was collected from different kinds of digital and printed materials. Before the beginning of this product development a questionnaire was made for young people between the ages of 13–17 who visit youth houses in the northern region of Oulu. The purpose of this questionnaire was to inquire about opinions from young people regarding the guide, and what they wish the guide would consist of. The questionnaire was accessible through a QR-code, which was distributed to the youth houses in the northern region of Oulu.
The process of this product development consisted of five stages, which were recognizing the need for development, ideation, sketching, developing and then finishing of the product. The guide was produced in co-development with the youth houses in the northern region of Oulu. The authors of this thesis had the primary responsibility for developing the guide. The guide was produced using Canva, a web page which focuses on graphic designing.
Nuoret tarvitsevat tukea ja neuvontaa mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Yhä useampi nuori kokee tänä päivänä erilaisia mielenterveyden haasteita, ja esimerkiksi masennus sekä ahdistuneisuus ovat selkeässä nousussa etenkin koronapandemian jälkeen. Perusta mielenterveydelle rakentuu lapsuudessa ja nuoruudessa, minkä vuoksi näiden elämänvaiheiden merkitys hyvinvoinnille on olennaista tunnistaa. Ajattelua tulisi sairauskeskeisyyden sijaan kohdistaa lasten ja nuorten arjen perusasioihin ja niiden edistämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee nuorten mielenterveyttä ja mielenterveyden tukemista. Tietoperustassa käsitellään myös psykoedukaatiota, nuorisotyötä, yhteiskehittämistä sekä tuotekehitystä. Opinnäytetyössä käytetty tieto pohjautui ajankohtaiseen asiantuntijatietoon, jota kerättiin erilaisista sähköisistä ja painetuista lähteistä. Ennen tuotekehitysprosessin aloitusta toteutettiin kysely 13–17-vuotiaille Oulun pohjoisen alueen nuorisotilojen kävijöille. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä anonyymisti tietoa nuorilta siitä, mitä he toivoisivat oppaan sisältävän. Nuoret pääsivät vastaamaan kyselyyn nuorisotiloilla esillä olevan QR-koodin kautta. Opasta lähdettiin kehittämään kyselyn vastausten pohjalta.
Opinnäytetyön tuotekehitysprosessi eteni viiden vaiheen mukaan. Näitä vaiheita olivat ongelmien tai kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideavaihe, luonnostelu, kehittely sekä viimeistely. Tuote toteutettiin yhteiskehittämisenä yhteistyötahon kanssa, jolloin yhteistyötaho osallistui opinnäytetyön jokaisessa tuotekehitysprosessin vaiheessa oppaan tekoon. Ensisijainen vastuu oppaan tekemisestä oli opinnäytetyön tekijöillä. Opas toteutettiin sähköiseen muotoon graafiseen suunnitteluun tarkoitetulla verkkosivusto Canvalla.
Young people need guidance and support when it comes to mental health. Today more and more young people experience difficulties with mental health. Depression and anxiety have been rising especially after the covid pandemic. The foundation for mental health is built in childhood, which is why it is essential to recognize the significance of this stage of life as an important factor in all over wellbeing. Instead of disease-centered thinking the focus should be shifted to supporting the fundamentals of everyday life.
The knowledge base of this thesis consists of up-to-date professional information considering mental health and how to support it, psychoeducation, youth work, product development and co-development. Information about these topics was collected from different kinds of digital and printed materials. Before the beginning of this product development a questionnaire was made for young people between the ages of 13–17 who visit youth houses in the northern region of Oulu. The purpose of this questionnaire was to inquire about opinions from young people regarding the guide, and what they wish the guide would consist of. The questionnaire was accessible through a QR-code, which was distributed to the youth houses in the northern region of Oulu.
The process of this product development consisted of five stages, which were recognizing the need for development, ideation, sketching, developing and then finishing of the product. The guide was produced in co-development with the youth houses in the northern region of Oulu. The authors of this thesis had the primary responsibility for developing the guide. The guide was produced using Canva, a web page which focuses on graphic designing.