Digiosallisuuden lisääminen tietotekniikan opetuksella: videoprojekti TELMA-koulutuksessa
Lindberg, Elisa (2023)
Lindberg, Elisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa digiosallisuuteen tähtäävää toimintaa aikuisten kehitysvammaisten työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa TELMA-ryhmässä sekä toiminnan aikaisten havaintojen perusteella kehittää tietotekniikan opetusta erityisopetuksessa. Ryhmän kanssa toteutettiin stop motionanimaatioprojekti, jonka aikana osallistujia kannustettiin mahdollisimman itsenäiseen toimintaan kaikissa videon teon vaiheissa. Vaikka havainnot toiminnan aikana erosivat jonkin verran osallistujien omista kokemuksista, viittasivat tehdyt havainnot itsenäisen tekemisen toimivan osallistujia voimaannuttavasti. Projektin aikaiset havainnot tukivat niin ikään ajatusta siitä, että video toimii kohderyhmällä hyvänä itseilmaisun ja digitaalisen osallistumisen keinona. Suurimmaksi tietotekniikan opetuksen kehityshaasteeksi nousivat erot osallistujien osaamisessa, sillä sekä liian vaikeat että liian helpot tehtävät aiheuttavat turhautumisen tunteita, jotka voivat olla esteenä oppimiselle ja taitojen käyttämiselle opintojen ulkopuolella.