Tulevaisuuden radiotähdet: radiojuontajan ammatinkuva tulevaisuudessa kaupallisessa radiossa
Uusitalo, Riikka; Uusitalo, Riikka (2023)
Uusitalo, Riikka
Uusitalo, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331271
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ja pohtii radiojuontajan työnkuvaa sekä sen kehitystä nykyiseen muotoonsa. Työssä keskitytään kaupallisten radiokanavien toimijoihin. Radion ja radiojuontajan ammatin muutoksia on pohdittu lähinnä sen alkuajoilta vuoteen 2015, kun kaupallinen radio täytti Suomessa kolmekymmentä vuotta. On ajankohtaista tutkia, miten radioala on kehittynyt lisää ja millaisia tulevaisuuden näkymiä sille ennustetaan. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaiseksi ammatti tulee kehittymään tulevaisuudessa ja mitä radiojuontajana työllistyminen vaatii.
Opinnäytetyössä on käytetty strukturoimatonta haastattelumenetelmää. Haastateltaviksi valikoitui kaksi radiojuontajaa, joilla on hyvin erilaiset urapolut. Näiden haastatteluiden avulla on pyritty selvittämään radiojuontajan nykyinen työnkuva ja haastateltavien näkökulmia radioalan tulevaisuudesta. Radiojuontajan työnkuvaan oleellisesti liittyvien termien avaamiseen on haastateltu myös sosiaaliseen mediaan erikoistuneen mainostoimiston omistajaa Miika Suvantoa. Suvanto on perehtynyt työssään tekoälyn käyttöön ja antaa omat näkemyksensä tekoälyn merkityksestä radiojuontajan työhön.
Opinnäytetyössä havaittiin radiojuontajan persoonavetoisuuden ja ammattitaitoisen toimittamisen tulevan korostumaan entisestään. Sosiaalinen media on jo vakiintunut työväline ammatissa, jonka lisäksi myös tekoälyn merkitys radiojuontajan työvälineenä tulee korostumaan.
Kuuntelijoiden haastattelu voisi tuoda uusia näkökulmia radioalan tulevaisuuteen. Kuuntelijoiden mieltymykset ja tottumukset voisivat auttaa radiokanavia kehittämään sisältöään ja tarjoamaan henkilökohtaisempia kokemuksia kuuntelijoille.
Opinnäytetyössä on käytetty strukturoimatonta haastattelumenetelmää. Haastateltaviksi valikoitui kaksi radiojuontajaa, joilla on hyvin erilaiset urapolut. Näiden haastatteluiden avulla on pyritty selvittämään radiojuontajan nykyinen työnkuva ja haastateltavien näkökulmia radioalan tulevaisuudesta. Radiojuontajan työnkuvaan oleellisesti liittyvien termien avaamiseen on haastateltu myös sosiaaliseen mediaan erikoistuneen mainostoimiston omistajaa Miika Suvantoa. Suvanto on perehtynyt työssään tekoälyn käyttöön ja antaa omat näkemyksensä tekoälyn merkityksestä radiojuontajan työhön.
Opinnäytetyössä havaittiin radiojuontajan persoonavetoisuuden ja ammattitaitoisen toimittamisen tulevan korostumaan entisestään. Sosiaalinen media on jo vakiintunut työväline ammatissa, jonka lisäksi myös tekoälyn merkitys radiojuontajan työvälineenä tulee korostumaan.
Kuuntelijoiden haastattelu voisi tuoda uusia näkökulmia radioalan tulevaisuuteen. Kuuntelijoiden mieltymykset ja tottumukset voisivat auttaa radiokanavia kehittämään sisältöään ja tarjoamaan henkilökohtaisempia kokemuksia kuuntelijoille.