Instagram's value as a marketing tool for hotels
Sandell, Vilhelmina (2023)
Sandell, Vilhelmina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431510
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy hyvin tunnetun sosiaalisen median, Instagramin, päivitettyyn arvoon hotellien markkinointivälineenä. Kun vuodet ja kuukaudet vierivät, uudet sovellukset ja trendit nousevat suosioon netin maailmassa. Täten on tärkeää ja kriittistä markkinointistrategian onnistumisen puolesta pysyä uusien trendien ja tapahtumien edellä.
Opinnäytetyön päämääränä on ensiksi selvittää digitaalisen markkinoinnin tärkeys, ja näin ollen sosiaalisen median markkinoinnin tärkeys. Toiseksi on sosiaalisen median tuoman potentiaalisen asiakaskunnan ymmärtäminen, jotta hotellit pystyvät tuottamaan enemmän tuloksia tuottavaa mainontaa, mikä jäisi asiakkaiden mieleen.
Sosiaalisen median käyttäminen markkinoinnin välineenä uskotaan kasvavan tulevaisuudessa, johon auttaa joka vuotinen kasvu sosiaalisten medioiden käyttäjien keskuudessa. Instagramilla on vuoden 2023 aikana laskettu olevan 2 miljardia aktiivista käyttäjää joka kuukausi. Oppimalla uusien trendien sisällyttämistä, miten algoritmit toimivat, kuinka sisällyttää kestävää kehitystä, sekä pitämällä silmät auki estetiikan ja väripsykologian kannalta, uuden kampanjan tai strategian luonti tulee selkeämmäksi.
Tämän vuoksi laadullinen kysely lähetettiin sille ikäryhmälle, joka hallitsee Instagram käyttäjäkuntaa. Laadullisen kyselyn lisäksi luotiin yksi haastattelu, joka lähetettiin tunnetun ja arvostetun hotellin digitaalisen markkinoinnin johtajalle. Laadullinen kysely, minkä vastaajat olivat 21–35-vuotiaita, keräsi kokonaisuudessaan 34 vastausta. Sen tarkoituksena oli kerätä uutta tietoa Instagram käyttäjien mielipiteistä sosiaalisen median kautta tulevaa mainontaa ja mainoksia kohtaan, sekä miten kyseisiä mainoksia voitaisiin parantaa. Suurin osa vastaajista on nähnyt tuotteliasta ja kiinnostusta herättävää markkinointia, ja pieni osa vastaajista ei tahtoisi nähdä mainoksia käyttäessään sosiaalista mediaa. Haastattelu puolestaan lähetettiin vain yhdelle henkilölle. Tämän haastattelun tarkoituksena oli saada ammattimaista mielipidettä sekä konkreettista tietoa Instagram markkinoinnin hyödykkyydestä kyseiselle hotellille. Haastattelun lopputulos oli, että Instagram markkinointi on ollut tuottoisaa, sekä hotelli suunnittelee nostavansa budjettia ensi vuoden kampanjoita varten.
Laadullinen kysely julkaistiin Instagramissa, Snapchatissa ja WhatsAppissa, ja haastattelu taas käytiin sähköpostin ja WhatsAppin välityksellä. Molemmat tapahtumat suoritettiin lokakuussa, vuonna 2023. Tutkimuksen menetelmänä oli käytössä monimenetelmäinen embedded strategia, jolla alettiin purkamaan laadullisen kyselyn sekä haastattelun vastauksia. Monimenetelmäisyydellä tarkoitetaan molempien, sekä laadullisen että määrällisen metodin yhdessä käyttämistä. Laadullisella kyselyllä on riski ennakkoasenteille. Esimerkiksi missä sosiaalisessa mediassa vastaajat tulivat löytäneeksi laadullisen kyselyn, vaikuttaa heidän vastauksiinsa, sekä miten haastattelu tehtiin vain yhden henkilön kanssa, voidaan tulla siihen lopputulokseen, että hotellien on kannattavaa harkita Instagram markkinoinnin aloitusta. Tämä lopputulos perustuu laadullisen kyselyn vastauksiin, jossa vastaajat kertoivat heidän sosiaalisen median käytöstä, kuinka useasti heillä tulee mainoksia vastaan Instagramissa, sekä kuinka nuo mainokset ovat vaikuttaneet heidän mielipiteisiinsä. Osa vastaajista olivat myös jättäneet mainoksiin koskevaa kritiikkiä. This thesis concentrates on the up-to-date value of a well-known social media platform, Instagram, as a marketing tool for hotels in travel industry. As years or even months pass by, different applications and trends arise in the world of internet. Therefore, the importance of staying up to date with the newest events is crucial for the success of a marketing strategy.
The objective of the thesis is to firstly figure out the importance of digital marketing, and therefore the importance of social media marketing. Secondly, is understanding the potential customer base, which social media brings forward, better, so that hotels may deliver more effective advertisements, which not only reaches the target audience’s eyes, but also their minds.
Social media marketing is believed to increase in the future as a popular marketing strategy. What helps this matter is the increased userbase that social media platforms keep having every year. Instagram itself has over 2 billion monthly active users as of the year 2023. By studying latest trends, how algorithms work, how to include sustainability and by keeping an eye out for aesthetics, as well as colour psychology, creating a new strategy or campaign becomes clearer.
This is why the qualitative survey was sent out to the age group which dominates the userbase of Instagram, as well as a professional interview was conducted with a director of marketing in a renowned hotel. The former gathered 34 answers in total, with the respondents being between 21 to 35-year-olds. Its main purpose was to gain new information on how Instagram users feel about advertisements on social media, and what would be the key points to make them more effective and engaging. Majority of the respondents have come across effective marketing that has delighted them in one way or another, and the minority would prefer to not have advertisements shown to them whilst scrolling through social media. The latter interview was sent to one person only. The purpose of the interview was to find out, whether Instagram marketing had been proven profitable for said hotel. The conclusion of the interview was that Instagram marketing has been profitable, and the hotel is planning on increasing their budget for upcoming campaigns for next year.
The qualitative survey was shared on different social media platforms such as Instagram, Snapchat and WhatsApp, and the interview was conducted via email/WhatsApp. Both events took place in October 2023. Embedded mixed methods was used to break down the qualitative survey and the interview. Mixed methodology refers to the inclusion of both qualitative and quantitative research traits. Although the qualitative survey is subject to biases, such as the opinion of the respondents may be affected depending on the social media platform where the qualitative survey was shared, and that the interview was conducted with only one person, it can be concluded that focusing on Instagram marketing should be a highly considered option for hotels’ marketing management. The conclusion is based off of the responses gathered from the qualitative survey, where respondents shared about their social media usage, how often they receive ads on Instagram, how effective those have been as well as leaving some criticism on the ads.
Opinnäytetyön päämääränä on ensiksi selvittää digitaalisen markkinoinnin tärkeys, ja näin ollen sosiaalisen median markkinoinnin tärkeys. Toiseksi on sosiaalisen median tuoman potentiaalisen asiakaskunnan ymmärtäminen, jotta hotellit pystyvät tuottamaan enemmän tuloksia tuottavaa mainontaa, mikä jäisi asiakkaiden mieleen.
Sosiaalisen median käyttäminen markkinoinnin välineenä uskotaan kasvavan tulevaisuudessa, johon auttaa joka vuotinen kasvu sosiaalisten medioiden käyttäjien keskuudessa. Instagramilla on vuoden 2023 aikana laskettu olevan 2 miljardia aktiivista käyttäjää joka kuukausi. Oppimalla uusien trendien sisällyttämistä, miten algoritmit toimivat, kuinka sisällyttää kestävää kehitystä, sekä pitämällä silmät auki estetiikan ja väripsykologian kannalta, uuden kampanjan tai strategian luonti tulee selkeämmäksi.
Tämän vuoksi laadullinen kysely lähetettiin sille ikäryhmälle, joka hallitsee Instagram käyttäjäkuntaa. Laadullisen kyselyn lisäksi luotiin yksi haastattelu, joka lähetettiin tunnetun ja arvostetun hotellin digitaalisen markkinoinnin johtajalle. Laadullinen kysely, minkä vastaajat olivat 21–35-vuotiaita, keräsi kokonaisuudessaan 34 vastausta. Sen tarkoituksena oli kerätä uutta tietoa Instagram käyttäjien mielipiteistä sosiaalisen median kautta tulevaa mainontaa ja mainoksia kohtaan, sekä miten kyseisiä mainoksia voitaisiin parantaa. Suurin osa vastaajista on nähnyt tuotteliasta ja kiinnostusta herättävää markkinointia, ja pieni osa vastaajista ei tahtoisi nähdä mainoksia käyttäessään sosiaalista mediaa. Haastattelu puolestaan lähetettiin vain yhdelle henkilölle. Tämän haastattelun tarkoituksena oli saada ammattimaista mielipidettä sekä konkreettista tietoa Instagram markkinoinnin hyödykkyydestä kyseiselle hotellille. Haastattelun lopputulos oli, että Instagram markkinointi on ollut tuottoisaa, sekä hotelli suunnittelee nostavansa budjettia ensi vuoden kampanjoita varten.
Laadullinen kysely julkaistiin Instagramissa, Snapchatissa ja WhatsAppissa, ja haastattelu taas käytiin sähköpostin ja WhatsAppin välityksellä. Molemmat tapahtumat suoritettiin lokakuussa, vuonna 2023. Tutkimuksen menetelmänä oli käytössä monimenetelmäinen embedded strategia, jolla alettiin purkamaan laadullisen kyselyn sekä haastattelun vastauksia. Monimenetelmäisyydellä tarkoitetaan molempien, sekä laadullisen että määrällisen metodin yhdessä käyttämistä. Laadullisella kyselyllä on riski ennakkoasenteille. Esimerkiksi missä sosiaalisessa mediassa vastaajat tulivat löytäneeksi laadullisen kyselyn, vaikuttaa heidän vastauksiinsa, sekä miten haastattelu tehtiin vain yhden henkilön kanssa, voidaan tulla siihen lopputulokseen, että hotellien on kannattavaa harkita Instagram markkinoinnin aloitusta. Tämä lopputulos perustuu laadullisen kyselyn vastauksiin, jossa vastaajat kertoivat heidän sosiaalisen median käytöstä, kuinka useasti heillä tulee mainoksia vastaan Instagramissa, sekä kuinka nuo mainokset ovat vaikuttaneet heidän mielipiteisiinsä. Osa vastaajista olivat myös jättäneet mainoksiin koskevaa kritiikkiä.
The objective of the thesis is to firstly figure out the importance of digital marketing, and therefore the importance of social media marketing. Secondly, is understanding the potential customer base, which social media brings forward, better, so that hotels may deliver more effective advertisements, which not only reaches the target audience’s eyes, but also their minds.
Social media marketing is believed to increase in the future as a popular marketing strategy. What helps this matter is the increased userbase that social media platforms keep having every year. Instagram itself has over 2 billion monthly active users as of the year 2023. By studying latest trends, how algorithms work, how to include sustainability and by keeping an eye out for aesthetics, as well as colour psychology, creating a new strategy or campaign becomes clearer.
This is why the qualitative survey was sent out to the age group which dominates the userbase of Instagram, as well as a professional interview was conducted with a director of marketing in a renowned hotel. The former gathered 34 answers in total, with the respondents being between 21 to 35-year-olds. Its main purpose was to gain new information on how Instagram users feel about advertisements on social media, and what would be the key points to make them more effective and engaging. Majority of the respondents have come across effective marketing that has delighted them in one way or another, and the minority would prefer to not have advertisements shown to them whilst scrolling through social media. The latter interview was sent to one person only. The purpose of the interview was to find out, whether Instagram marketing had been proven profitable for said hotel. The conclusion of the interview was that Instagram marketing has been profitable, and the hotel is planning on increasing their budget for upcoming campaigns for next year.
The qualitative survey was shared on different social media platforms such as Instagram, Snapchat and WhatsApp, and the interview was conducted via email/WhatsApp. Both events took place in October 2023. Embedded mixed methods was used to break down the qualitative survey and the interview. Mixed methodology refers to the inclusion of both qualitative and quantitative research traits. Although the qualitative survey is subject to biases, such as the opinion of the respondents may be affected depending on the social media platform where the qualitative survey was shared, and that the interview was conducted with only one person, it can be concluded that focusing on Instagram marketing should be a highly considered option for hotels’ marketing management. The conclusion is based off of the responses gathered from the qualitative survey, where respondents shared about their social media usage, how often they receive ads on Instagram, how effective those have been as well as leaving some criticism on the ads.