Mediataidot kukoistamaan varhaiskasvatuksessa: mediakasvatuksen vuosikello Pielaveden varhaiskasvatukseen
Kokkarinen, Paula (2023)
Kokkarinen, Paula
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431488
Tiivistelmä
Mediakasvatuksen avulla kasvatetaan medialukutaitoisia kansalaisia. Medialukutaidon harjoittelu varhaiskasvatuksessa on prosessi, jossa harjoitellaan leikinomaisesti ja osallistaen yhdessä turvallisen aikuisen kanssa tulkitsemaan sekä arvioimaan mediaa. Lisäksi lapsi oppii tuottamaan sitä itse sekä toimimaan eri mediaympäristöissä turvallisesti ja vastuullisesti. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirja ohjaa varhaiskasvatusta ja velvoittaa toteuttamaan mediakasvatusta myös varhaiskasvatusikäisille. Mediakasvatus voi kuitenkin olla hankalaa, mikäli varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on haasteita tunnistaa, mitä mediakasvatus eri ikäisten lasten kanssa voi olla ja miten sitä on mahdollista toteuttaa.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö. Opinnäytetyössä kehitettiin varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelun tueksi mediakasvatuksen vuosikello. Vuosikellon tavoitteeksi tässä opinnäytetyössä asetettiin mediakasvatuksen suunnitelmallinen ja tavoitteellinen pedagogisen toteutuksen ja arvioinnin tukeminen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Pielaveden kunnan varhaiskasvatus. Kehittämistyössä hyödynnettiin anonyymejä kyselyjä, jotka mahdollistivat koko varhaiskasvatuksen henkilöstön osallistumisen mediakasvatuksen vuosikellon suunnitteluun ja arviointiin. Suurimmaksi toiveeksi kyselyn vastauksissa nousivat käytännönläheiset, valmiit ideat mediakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana.
Vuosikellon sisältö koostuu kuukausittain vaihtuvista teemoista, jotka perustuvat Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman hyvän pedagogisen toiminnan kuvauksiin, Pielaveden kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Loppupalautteessa vuosikello koettiin selkeäksi, monipuoliseksi ja se koettiin mediakasvatustyötä tukevaksi kaikkien vastaajien osalta. Jatkossa vuosikelloa voi hyödyntää paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisen tukena sekä osana toiminnan arviointia.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö. Opinnäytetyössä kehitettiin varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelun tueksi mediakasvatuksen vuosikello. Vuosikellon tavoitteeksi tässä opinnäytetyössä asetettiin mediakasvatuksen suunnitelmallinen ja tavoitteellinen pedagogisen toteutuksen ja arvioinnin tukeminen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Pielaveden kunnan varhaiskasvatus. Kehittämistyössä hyödynnettiin anonyymejä kyselyjä, jotka mahdollistivat koko varhaiskasvatuksen henkilöstön osallistumisen mediakasvatuksen vuosikellon suunnitteluun ja arviointiin. Suurimmaksi toiveeksi kyselyn vastauksissa nousivat käytännönläheiset, valmiit ideat mediakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana.
Vuosikellon sisältö koostuu kuukausittain vaihtuvista teemoista, jotka perustuvat Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman hyvän pedagogisen toiminnan kuvauksiin, Pielaveden kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Loppupalautteessa vuosikello koettiin selkeäksi, monipuoliseksi ja se koettiin mediakasvatustyötä tukevaksi kaikkien vastaajien osalta. Jatkossa vuosikelloa voi hyödyntää paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisen tukena sekä osana toiminnan arviointia.