Välitystuotteiden hankinnan ennakoitavuuden kehittäminen
Kyrönlampi, Laura (2023)
Kyrönlampi, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431515
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana on suomalainen ICT-alan yritys, joka toimii puolustus- ja viranomaisalalla. Tutkimusaihe käsittelee yrityksen välitystuotteita, niiden hankintaa ja sitä, miten ennakoivalla hankintatavalla voidaan parantaa yrityksen kykyä vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Välitystuotteilla yritykset täydentävät omia palvelu- tai tuotevalikoimiaan, ne valmistetaan joko kokonaisuudessaan tai osittain alihankkijoilla, ja niihin oleellisesti liittyvät myös immateriaaliomistusoikeudet. Työn tarkoituksena olikin kuvata välitystuotteiden hankinnan nykytila ja sen haasteet ja kerätä ideoita siihen, miten välitystuotteiden hankintaa tulisi kehittää, jotta hankinnalle saadaan luotua organisoidumpi sekä joustavampi prosessi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin strategista ennakointia, ennakoivaa hankintatapaa sekä myös välitystuotekonseptia. Strategisen ennakoinnin avulla organisaatiot varautuvat tulevaan, mikä edellyttää monitahoista syy-seuraussuhteiden analysointia. Ennakoiva hankinta taas perustuu tarkkaan suunnitelmallisuuteen, joka nojaa tehtyihin päätelmiin tulevasta sekä olemassa oleviin käyttö- ja myyntiennusteisiin. Tarkasti ennustetut ja oikein ajoitetut hankinnat mahdollistavat oikea-aikaisen tuotannon sekä mahdollistavat varaston arvon optimoimisen. Strategisella ennakoinnilla sekä ennakoivalla hankintatavalla pystytään merkittävästi vaikuttamaan organisaatioiden kannattavuuteen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa henkilöiden näkökulmia sekä kokemuksia tutkimusaiheesta, ja siksi laadullinen tutkimustapa oli tähän työhön soveltuvin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla ja fokusoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistettiin välitystuotteiden kanssa työskenteleviä henkilöitä eri osastoilta. Lisäksi aineiston keruun apuna hyödynnettiin havainnointia. Haastattelujen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksista on nähtävissä välitystuotteiden hankinnan olleen epäselvä, ennakoimaton ja hallitsematon prosessi. Hankintoja tehtiin liian myöhään, toimittajavaihtoehtoja oli vähän ja tuotteiden laatu vaihteli. Pohdintaosiossa kerrotaankin, että välitystuotteille olisi jatkossa tärkeää saada käyttöön ennusteet, jotta etenkin tuotteille, joilla on pitkä toimitusaika, hankintoja voidaan ennakoiden tehdä. Varastointiratkaisuja tulisi miettiä, samoten vaihtoehtoisten toimittajien kartoitus olisi tärkeää sekä tiedonjakamista eri osastojen välillä tulisi tehostaa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin strategista ennakointia, ennakoivaa hankintatapaa sekä myös välitystuotekonseptia. Strategisen ennakoinnin avulla organisaatiot varautuvat tulevaan, mikä edellyttää monitahoista syy-seuraussuhteiden analysointia. Ennakoiva hankinta taas perustuu tarkkaan suunnitelmallisuuteen, joka nojaa tehtyihin päätelmiin tulevasta sekä olemassa oleviin käyttö- ja myyntiennusteisiin. Tarkasti ennustetut ja oikein ajoitetut hankinnat mahdollistavat oikea-aikaisen tuotannon sekä mahdollistavat varaston arvon optimoimisen. Strategisella ennakoinnilla sekä ennakoivalla hankintatavalla pystytään merkittävästi vaikuttamaan organisaatioiden kannattavuuteen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa henkilöiden näkökulmia sekä kokemuksia tutkimusaiheesta, ja siksi laadullinen tutkimustapa oli tähän työhön soveltuvin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla ja fokusoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistettiin välitystuotteiden kanssa työskenteleviä henkilöitä eri osastoilta. Lisäksi aineiston keruun apuna hyödynnettiin havainnointia. Haastattelujen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksista on nähtävissä välitystuotteiden hankinnan olleen epäselvä, ennakoimaton ja hallitsematon prosessi. Hankintoja tehtiin liian myöhään, toimittajavaihtoehtoja oli vähän ja tuotteiden laatu vaihteli. Pohdintaosiossa kerrotaankin, että välitystuotteille olisi jatkossa tärkeää saada käyttöön ennusteet, jotta etenkin tuotteille, joilla on pitkä toimitusaika, hankintoja voidaan ennakoiden tehdä. Varastointiratkaisuja tulisi miettiä, samoten vaihtoehtoisten toimittajien kartoitus olisi tärkeää sekä tiedonjakamista eri osastojen välillä tulisi tehostaa.