Pienyrityksen digimarkkinointi : yritys X:n polttopuukauppa
Svärd, Jaana (2023)
Svärd, Jaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pienyrityksen digimarkkinointi, yritys X:n polttopuukauppa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kangasalla toimiva, muuan muassa polttopuita valmistava ja myyvä yritys. Yrityksen toimialueena on Kangasala ja lähikunnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähteä kehittämään toimeksiantajayrityksen digimarkkinointia polttopuukaupan osalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yritykselle digimarkkinointiin suunnitelmaa, jotta yritys pääsisi alkuun digimarkkinoinnissa. Samalla oli tarkoitus löytää yritykselle sopivat digimarkkinoinnin paikat, mistä yritys tavoittaa asiakkaat paremmin ja yrityksen löydettävyys paranisi.
Opinnäytetyössä käsitellään aluksi yleisesti digimarkkinointia ja sen kanavia. Tämän jälkeen olevissa osioissa käsitellään polttopuukauppaa, yrityksen digimarkkinointia ja tehtyjä toimenpiteitä.
Yritys sai opinnäytetyön tuotoksena pienimuotoisen suunnitelman digimarkkinoille siirtymiseen. Lisäksi yritykselle toteutettiin opinnäytetyön aikana sähköinen tilauspohja, joka helpottaa asiakasta jättämään sekä yritystä vastaanottamaan tilauksen. Tilauspohja oli testattavana kolmella kohderyhmään kuuluvalla henkilöllä. Heidän havaintojaan, muun muassa tilauspohjan käytettävyydestä, hyödynnettiin tilauspohjan suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähteä kehittämään toimeksiantajayrityksen digimarkkinointia polttopuukaupan osalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yritykselle digimarkkinointiin suunnitelmaa, jotta yritys pääsisi alkuun digimarkkinoinnissa. Samalla oli tarkoitus löytää yritykselle sopivat digimarkkinoinnin paikat, mistä yritys tavoittaa asiakkaat paremmin ja yrityksen löydettävyys paranisi.
Opinnäytetyössä käsitellään aluksi yleisesti digimarkkinointia ja sen kanavia. Tämän jälkeen olevissa osioissa käsitellään polttopuukauppaa, yrityksen digimarkkinointia ja tehtyjä toimenpiteitä.
Yritys sai opinnäytetyön tuotoksena pienimuotoisen suunnitelman digimarkkinoille siirtymiseen. Lisäksi yritykselle toteutettiin opinnäytetyön aikana sähköinen tilauspohja, joka helpottaa asiakasta jättämään sekä yritystä vastaanottamaan tilauksen. Tilauspohja oli testattavana kolmella kohderyhmään kuuluvalla henkilöllä. Heidän havaintojaan, muun muassa tilauspohjan käytettävyydestä, hyödynnettiin tilauspohjan suunnittelussa.