Markkinoinnin automaatioiden rakentaminen HubSpotiin B2B-myynnille : Inbound-markkinoinnin markkinointiautomaatio
Mäkimartti, Sara (2023)
Mäkimartti, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431559
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana toimeksiantajan projektia liittyen HubSpot-asiakkuuksienhallintajärjestelmän markkinointityökalun käyttöönottoon. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukas, yrityksen tarpeita palveleva inbound-markkinoinnin työkalu ja markkinointiautomaation työnkulut. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi aseteltiin, miten rakentuu laadukas markkinoinnin automaatio yrityksen tarpeiden sekä asiakassuhteen ylläpidon näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin asiakkuuksienhallintaa, asiakkaan tarpeiden tunnistamista asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa sekä asiakkaan ostopolun rakentumista toimeksiantajan myyntiprosessissa. Keskeisiä aiheita olivat myös inbound-markkinoinnin eri muodot, markkinointiautomaatioiden keskeiset työnkulut ja niiden rakentuminen sekä keskeisten mittarien asettaminen ja niiden seuranta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui tutkimuskyselystä, jonka kohderyhmänä toimi toimeksiantajan yritysmyyntitiimi. Tutkimuskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajan tarpeita, tietoutta sekä keinoja markkinointiviestinnän kehittämiseen, jonka pohjalta opinnäytetyön konstruktio rakentui.
Tutkimuksen myötä esiin nousseiden aiheiden pohjalta laadittiin ladattava opas, jonka avulla kartoitetaan prospekteja yritysmyyntitiimille. Tutkimustyön lopputuloksena voidaan todeta, että digimarkkinointi ja sen eri muodot ovat keskeinen työkalu tämän päivän yritysmyyntiä, sillä digimarkkinointi edesauttaa yritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä mahdollistaa asiakkaan kohtaamisen oikeana ajankohtana. Inbound-markkinointi tekee asiakashankinnasta systemaattisempaa ja se edesauttaa parempaa konvertoitumisastetta uusasiakashankinnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin asiakkuuksienhallintaa, asiakkaan tarpeiden tunnistamista asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa sekä asiakkaan ostopolun rakentumista toimeksiantajan myyntiprosessissa. Keskeisiä aiheita olivat myös inbound-markkinoinnin eri muodot, markkinointiautomaatioiden keskeiset työnkulut ja niiden rakentuminen sekä keskeisten mittarien asettaminen ja niiden seuranta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui tutkimuskyselystä, jonka kohderyhmänä toimi toimeksiantajan yritysmyyntitiimi. Tutkimuskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajan tarpeita, tietoutta sekä keinoja markkinointiviestinnän kehittämiseen, jonka pohjalta opinnäytetyön konstruktio rakentui.
Tutkimuksen myötä esiin nousseiden aiheiden pohjalta laadittiin ladattava opas, jonka avulla kartoitetaan prospekteja yritysmyyntitiimille. Tutkimustyön lopputuloksena voidaan todeta, että digimarkkinointi ja sen eri muodot ovat keskeinen työkalu tämän päivän yritysmyyntiä, sillä digimarkkinointi edesauttaa yritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä mahdollistaa asiakkaan kohtaamisen oikeana ajankohtana. Inbound-markkinointi tekee asiakashankinnasta systemaattisempaa ja se edesauttaa parempaa konvertoitumisastetta uusasiakashankinnassa.