Portfolio henkilöbrändin rakentamisen ja työnhaun tukena
Ahmed, Aisha (2023)
Ahmed, Aisha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda opiskeluiden jälkeen työnhaun tueksi verkkoportfolio produktiona tukemaan henkilöbrändiä. Työn tarkoituksena on tarkastella, minkä takia henkilöbrändin luominen on tärkeää luovan alan opiskelijana ja miten se tulee hyödyttämään työnhaussa. Työn tavoitteena on luoda portfolio, joka kuvaa omaa osaamista ja taitoja.
Tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä käsitteenä ja mitä se pitää sisällään. Mitkä tekijät erityisesti pitää ottaa huomioon henkilöbrändiä luodessa ja onko työnhaun yhteydessä tietynlaisia tekijöitä, mitä pitää ottaa esille erottuakseen massasta. Mitä ominaisuuksia on hyvä ottaa huomioon luodessa omaa henkilöbrändiään ja miten ne on hyvä muodostaa, jotta voi vetää määritellyn kohdeyleisön puoleensa.
Henkilöbrändiä rakentaessa tekijä keskittyi omaan osaamiseen ja kohdeyleisön määrittämiseen. Mistä osaamisesta kohdeyleisö olisi mahdollisesti kiinnostunut ja miten sen voi tuoda esille. Kohdeyleisön luominen tietoperustan mukaisesti ja mistä kohdeyleisö on kiinnostunut. Ostajapersoonien luomiseen kohderyhmän pohjalta tekijä etsi ja valitsi kolme työilmoitusta ja räätälöi sen perusteella ostajapersoonille profiilit.
Portfolio on valmis produktio, joka syntyi tutkitun tietoperustan ja oman henkilöbrändin luomisen pohjalta. Portfolio on luotu WordPress-alustalle. Portfoliossa on otettu huomioon ostajapersoonien mahdolliset mieltymykset ja työnäytteet, jotka osoittavat laaja-alaisesti omaa osaamista. Kokonaisuutena portfolio on tarpeellinen työkalu luovan alan opiskelijalle, joilla ei ole vielä omaa alan ko-kemusta. Portfolion avulla luovan alan opiskelija pystyy näyttämään opiskeluiden aikana kerättyä kokemusta asiakasprojektien muodossa potentiaalisille työnantajille.
Tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä käsitteenä ja mitä se pitää sisällään. Mitkä tekijät erityisesti pitää ottaa huomioon henkilöbrändiä luodessa ja onko työnhaun yhteydessä tietynlaisia tekijöitä, mitä pitää ottaa esille erottuakseen massasta. Mitä ominaisuuksia on hyvä ottaa huomioon luodessa omaa henkilöbrändiään ja miten ne on hyvä muodostaa, jotta voi vetää määritellyn kohdeyleisön puoleensa.
Henkilöbrändiä rakentaessa tekijä keskittyi omaan osaamiseen ja kohdeyleisön määrittämiseen. Mistä osaamisesta kohdeyleisö olisi mahdollisesti kiinnostunut ja miten sen voi tuoda esille. Kohdeyleisön luominen tietoperustan mukaisesti ja mistä kohdeyleisö on kiinnostunut. Ostajapersoonien luomiseen kohderyhmän pohjalta tekijä etsi ja valitsi kolme työilmoitusta ja räätälöi sen perusteella ostajapersoonille profiilit.
Portfolio on valmis produktio, joka syntyi tutkitun tietoperustan ja oman henkilöbrändin luomisen pohjalta. Portfolio on luotu WordPress-alustalle. Portfoliossa on otettu huomioon ostajapersoonien mahdolliset mieltymykset ja työnäytteet, jotka osoittavat laaja-alaisesti omaa osaamista. Kokonaisuutena portfolio on tarpeellinen työkalu luovan alan opiskelijalle, joilla ei ole vielä omaa alan ko-kemusta. Portfolion avulla luovan alan opiskelija pystyy näyttämään opiskeluiden aikana kerättyä kokemusta asiakasprojektien muodossa potentiaalisille työnantajille.