Oppimateriaali punktionäytteistä ja niiden tutkimuksista itsenäiseen opiskeluun
Jähi, Hanna; Scott, Pia (2023)
Jähi, Hanna
Scott, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431546
Tiivistelmä
Bioanalyytikon työhön kliinisessä laboratoriossa kuuluu olennaisena osana punktionesteiden analysointi. Elimistön eri onteloista voidaan kerätä punktoimalla nestettä näytteeksi kliiniseen laboratorioon. Punktionäytteiden analysointi voi tarjota arvokasta tietoa potilaan terveydentilasta. Bioanalyytikon tehtävänä on näytteen oikea käsittely, asianmukainen säilytys ja analysointi. Punktionäytteisiin perehtyminen jo opintojen aikana edistää opiskelijan valmiutta työelämään, sekä lisää asiantuntijuutta. Metropolia Ammattikorkeakoulu on tilannut opinnäytetyön Punktionesteiden tutkimukset- Moodle -työtilan innovoinnin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa interaktiivista oppimateriaalia aivoselkäydinnesteestä, askitesnesteestä, pleuranesteestä, nivelnesteestä ja niistä tehtävistä yleisimmistä tutkimuksista sekä tutkimusmenetelmistä. Opinnäytetyön tuotos täydentää bioanalyytikko-opiskelijoiden koulutusta tuomalla uutta innoittavaa oppimateriaalia opiskelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi. Tämän opinnäytetyön tuotos on tarkoitettu Metropolian bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opettajien sekä oppilaiden käyttöön, täydentämään kurssikokonaisuuksia.
Opinnäytetyön tuotos sisältää punktionäytteenottotilanteen havainnollistavia videoita sekä kuvia punktionäytteiden ulkonäöstä. Verkkomateriaaliin on lisätty kertaustehtäviä, kertauskysymyksiä ja pelejä opettavaisten diaesitysten lisäksi. Tehtävät ja pelit hyödyntävät teoriassa opitun soveltamista ja päättelykykyä. Interaktiivinen oppimateriaali on vuorovaikutteista materiaalia, jossa opiskelija on aktiivisessa roolissa oppimateriaalin sisällön kanssa.
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu ovat nousseet viime vuosina tärkeään rooliin ammattikorkeakouluissa. Erityisesti Covid-19-pandemian aikana tapahtui nopea siirtyminen verkko-opiskeluun ja se lisäsi tarvetta siirtää myös opetusmateriaali digitaaliseen muotoon. Digitaalinen oppimateriaali on laadullisesti onnistunut, kun se herättää mielenkiintoa ja kannustaa oppimista. Tämän opinnäytetyön tuotos on tarkoitus olla informatiivinen ja motivoiva verkkomateriaali itsenäisen oppimisen tueksi bioanalyytikko-opiskelijoille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa interaktiivista oppimateriaalia aivoselkäydinnesteestä, askitesnesteestä, pleuranesteestä, nivelnesteestä ja niistä tehtävistä yleisimmistä tutkimuksista sekä tutkimusmenetelmistä. Opinnäytetyön tuotos täydentää bioanalyytikko-opiskelijoiden koulutusta tuomalla uutta innoittavaa oppimateriaalia opiskelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi. Tämän opinnäytetyön tuotos on tarkoitettu Metropolian bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opettajien sekä oppilaiden käyttöön, täydentämään kurssikokonaisuuksia.
Opinnäytetyön tuotos sisältää punktionäytteenottotilanteen havainnollistavia videoita sekä kuvia punktionäytteiden ulkonäöstä. Verkkomateriaaliin on lisätty kertaustehtäviä, kertauskysymyksiä ja pelejä opettavaisten diaesitysten lisäksi. Tehtävät ja pelit hyödyntävät teoriassa opitun soveltamista ja päättelykykyä. Interaktiivinen oppimateriaali on vuorovaikutteista materiaalia, jossa opiskelija on aktiivisessa roolissa oppimateriaalin sisällön kanssa.
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu ovat nousseet viime vuosina tärkeään rooliin ammattikorkeakouluissa. Erityisesti Covid-19-pandemian aikana tapahtui nopea siirtyminen verkko-opiskeluun ja se lisäsi tarvetta siirtää myös opetusmateriaali digitaaliseen muotoon. Digitaalinen oppimateriaali on laadullisesti onnistunut, kun se herättää mielenkiintoa ja kannustaa oppimista. Tämän opinnäytetyön tuotos on tarkoitus olla informatiivinen ja motivoiva verkkomateriaali itsenäisen oppimisen tueksi bioanalyytikko-opiskelijoille.