Taikalattia lasten visuaalisen hahmottamisen tukena
Melakari, Mari; Valkola, Julia (2023)
Melakari, Mari
Valkola, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731909
Tiivistelmä
Visuaalinen hahmottaminen tarkoittaa näköhavainnon käsittelyä ja muokkaamista. Lapsella visuaalisen hahmottamisen haasteet voivat heijastua esimerkiksi suoriutumiseen päivittäisissä toiminnoissa, leikkiin, koulunkäyntiin ja sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin. Visuaalisen informaation vastaanottamista ja muokkaamista ohjaavat tarkkaavuus ja toiminnanohjaus. Visuaalisen hahmottamisen haasteiden esiintyminen on yleistä lapsilla, joilla on tarkkaavaisuushäiriö (ADHD), autismi, CP- tai kehitysvamma. Toimintaterapialla voidaan edistää lapsen osallistumista arkeen ja lisätä arjen mielekkyyttä harjoittelemalla puutteellisia taitoja, muokkaamalla ympäristöä tarkoituksenmukaisesti sekä luomalla kompensointi- ja strategiakeinoja. Toimintaterapeutit käyttävät visuaalisen hahmottamisen viitekehystä ohjaamaan toimintaterapiaharjoitteiden suunnittelua, jonka tavoitteena on auttaa lasta huomioimaan ja prosessoimaan näönvaraista tietoa mielekkäiden ja ikään sopivien toimintojen avulla. Toimintaterapiassa näiden taitojen harjoittelemisessa käytetään sekä perinteisiä toimintoja, kuten kynätehtäviä ja palapelejä, että interaktiivista välineistöä, joka mahdollistaa monipuolisen ja motivoivan ympäristön.
Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa koulutuksellinen työpaja Taikalattian käytettävyydestä toimintaterapiassa visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen näkökulmasta Oulun ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden toimintaterapiaopiskelijaryhmälle syyskuussa 2023. Taikalattia on interaktiivinen projektiojärjestelmä, jolla voidaan heijastaa lattialle tai pöydälle liikkeeseen reagoivat pelit ja aktiviteetit. Välittömiin tavoitteisiin kuului, että opiskelijat ymmärtävät ja tunnistavat visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen osa-alueet ja oppivat peilaamaan viitekehystä Taikalattian käytettävyyteen toimintaterapiassa. Projektin kehityksellisenä tavoitteena oli lisätä toimintaterapeuttien tietoutta visuaalisen hahmottamisen viitekehyksestä sekä tuoda julki projektin välittömän kohderyhmän kokemuksia Taikalattian käytöstä terapeuttisena välineenä.
Työpajan laatukriteereiksi asetettiin eettisen pohdinnan käynnistäminen, osallistavuus ja toiminnallisuus. Laatukriteerien toteutumisen arviointia varten opiskelijoilta kerättiin palautetta työpajan lopuksi Webropol-palautekyselyn avulla.
Projektin suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2023 ja projekti päätettiin marraskuussa 2023. Opinnäytetyöprojektin tuotoksena syntyi koulutuksellinen työpaja sekä itsenäisen opiskelun materiaali opiskelijoille visuaalisen hahmottamisen viitekehyksestä. Jatkokehitysprojektina olisi tärkeää tutkia toimintaterapeuttien kokemia hyötyjä interaktiivisten välineiden hyödyntämisestä osana toimintaterapiaa ja niiden käyttämisen yleisyyttä.
Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa koulutuksellinen työpaja Taikalattian käytettävyydestä toimintaterapiassa visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen näkökulmasta Oulun ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden toimintaterapiaopiskelijaryhmälle syyskuussa 2023. Taikalattia on interaktiivinen projektiojärjestelmä, jolla voidaan heijastaa lattialle tai pöydälle liikkeeseen reagoivat pelit ja aktiviteetit. Välittömiin tavoitteisiin kuului, että opiskelijat ymmärtävät ja tunnistavat visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen osa-alueet ja oppivat peilaamaan viitekehystä Taikalattian käytettävyyteen toimintaterapiassa. Projektin kehityksellisenä tavoitteena oli lisätä toimintaterapeuttien tietoutta visuaalisen hahmottamisen viitekehyksestä sekä tuoda julki projektin välittömän kohderyhmän kokemuksia Taikalattian käytöstä terapeuttisena välineenä.
Työpajan laatukriteereiksi asetettiin eettisen pohdinnan käynnistäminen, osallistavuus ja toiminnallisuus. Laatukriteerien toteutumisen arviointia varten opiskelijoilta kerättiin palautetta työpajan lopuksi Webropol-palautekyselyn avulla.
Projektin suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2023 ja projekti päätettiin marraskuussa 2023. Opinnäytetyöprojektin tuotoksena syntyi koulutuksellinen työpaja sekä itsenäisen opiskelun materiaali opiskelijoille visuaalisen hahmottamisen viitekehyksestä. Jatkokehitysprojektina olisi tärkeää tutkia toimintaterapeuttien kokemia hyötyjä interaktiivisten välineiden hyödyntämisestä osana toimintaterapiaa ja niiden käyttämisen yleisyyttä.