Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät teknologiateollisuuden esimerkkiyrityksen kannalta
Mäkinen, Mikko (2023)
Mäkinen, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731932
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä teknologiateollisuudessa. Tavoitteena oli kartoittaa asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia seikkoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin osin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Työssä kartoitettiin laajasti myynnin kirjallisuutta ja teoriaa, mukaan lukien luottamukseen ja asiakaskokemukseen liittyvää aineistoa. Teorian pohjalta kehitettiin yksinkertaistettu viitekehys, jota verrattiin ostavien yritysten arkitodellisuuteen kyselytutkimuksen avulla.
Suuri osa teollisesta ostamisesta on melko arkista työtä jo tuttujen toimittajien kanssa, jossa myyminen on itse asiassa enemmän hyödykkeiden ja palvelun toimittamista. Myyntityön ja -osaamisen näytön paikkoja koetaan enemmänkin tarjottaessa kokonaan uusia ratkaisuja, tai valittaessa uusia yhteistyökumppaneita, joita ei vielä tunneta.
Työn tuloksina havaittiin, että teollisuudessa ostetaan aina johonkin selkeään tarpeeseen, ja päätökset pyritään perustelemaan faktoilla. Henkilökohtaiset halut eivät vaikuta merkittävästi teollisuuden ostoprosessissa, vaan nämä halut esimerkiksi tehdä yhteistyötä jonkin toimittajan kanssa on pystyttävä perustelemaan selkeillä tarpeilla ja hyödyillä. Tunteet eivät suoraan vaikuta päätöksiin, mutta tuntemukset voivat ohjata selvittämään faktoja tarkemmin. Toimittajan kykyä toimittaa arvioidaan tarkasti, ja tämä painaa päätöksenteossa hyvin voimakkaasti. Mikäli toimittaja ei pysty osoittamaan kykyään toimittaa, se voi muodostaa hankinnan esteen tämän toimittajan kohdalla. Ostajat myös painottivat asiakaskokemuksen merkitystä. Asiakaskokemusta luodaan kosketuspisteissä sekä ostopolun että kaiken tilaaja-toimittaja yhteistyön aikana.
Työn keskeinen oivallus on, että teolliset ostajat arvioivat myyjiä laajasti ja hyvin eri tavoin. Teollinen ostaminen pohjautuu aina ostotarpeeseen. Arviointikriteereistä esille nousivat toimitusvarmuus, tuotetuki, luottamus sekä tunteet. Hyvän vuorovaikutuksen ja kommunikaation rooli on merkittävä.
Suuri osa teollisesta ostamisesta on melko arkista työtä jo tuttujen toimittajien kanssa, jossa myyminen on itse asiassa enemmän hyödykkeiden ja palvelun toimittamista. Myyntityön ja -osaamisen näytön paikkoja koetaan enemmänkin tarjottaessa kokonaan uusia ratkaisuja, tai valittaessa uusia yhteistyökumppaneita, joita ei vielä tunneta.
Työn tuloksina havaittiin, että teollisuudessa ostetaan aina johonkin selkeään tarpeeseen, ja päätökset pyritään perustelemaan faktoilla. Henkilökohtaiset halut eivät vaikuta merkittävästi teollisuuden ostoprosessissa, vaan nämä halut esimerkiksi tehdä yhteistyötä jonkin toimittajan kanssa on pystyttävä perustelemaan selkeillä tarpeilla ja hyödyillä. Tunteet eivät suoraan vaikuta päätöksiin, mutta tuntemukset voivat ohjata selvittämään faktoja tarkemmin. Toimittajan kykyä toimittaa arvioidaan tarkasti, ja tämä painaa päätöksenteossa hyvin voimakkaasti. Mikäli toimittaja ei pysty osoittamaan kykyään toimittaa, se voi muodostaa hankinnan esteen tämän toimittajan kohdalla. Ostajat myös painottivat asiakaskokemuksen merkitystä. Asiakaskokemusta luodaan kosketuspisteissä sekä ostopolun että kaiken tilaaja-toimittaja yhteistyön aikana.
Työn keskeinen oivallus on, että teolliset ostajat arvioivat myyjiä laajasti ja hyvin eri tavoin. Teollinen ostaminen pohjautuu aina ostotarpeeseen. Arviointikriteereistä esille nousivat toimitusvarmuus, tuotetuki, luottamus sekä tunteet. Hyvän vuorovaikutuksen ja kommunikaation rooli on merkittävä.