OPISKELIJOIDEN ROKOTUSTIETÄMYS JA -ASENTEET: tartuntatautilain mukaiset rokotukset sosiaali- ja terveysalalla
Kymäläinen, Linda; Heimala, Satu (2023)
Kymäläinen, Linda
Heimala, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732111
Tiivistelmä
Tartuntatautilaissa määritellään sosiaali- ja terveysalan työntekijän ja opiskelijan rokotussuoja (Tartunta-tautilaki 1227/2016, 48 §). Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada ja tuottaa uutta tietoa Savonian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden suhtautumisesta tartuntatautilain mukaisiin rokotuksiin. Tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden rokotustietämystä ja -asenteita, sekä minkä kanavan kautta kyselyyn vastanneet sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat saaneet tai olisivat halunneet saada tietoa rokotuksista. Tutkimuksen tavoite on kehittää Savonian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille annettavaa rokotetietoutta tutkimuksessa saadun uuden tiedon pohjalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä. Kysely lähetettiin 1000 Savonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 212 opiskelijaa. Saatuja tuloksia esitettiin havainnollistavina lukuina, kaavioina ja taulukoina.
Savonian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden suhtautuminen rokotuksiin oli myönteistä. Tartuntatauti-lain vaatimista rokotteista ja rokotusohjelman mukaisista rokotuksista sekä rokotteiden tehosta ja vaikuttavuudesta oltiin tietoisia. Rokotteiden toimivuuteen luotetaan, eikä rokotusten ottamista fyysisen kivun tai mahdollisten haittavaikutusten takia pelätty. Suurin osa vastaajista ymmärsi, miksi työelämässä vaaditaan rokotukset. Opiskelijat, joilla oli aikaisempi sosiaali- ja terveysalantutkinto, olivat pääsääntöisesti tietoisempia rokotuksista. Vastauksista kävi ilmi, että tartuntatautilain mukaisista rokotteista oli saatu eniten tietoa YTHS:ltä, mutta tietoa haluttaisiin enemmän opintojen alussa tutoropettajalta ja Savonian opiskeli-joiden Intranetistä. Jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus, joka syventyisi enemmän opiskelijoiden ajatuksiin mistä rokotusasenteet ovat peräisin. The Communicable Diseases Act defines the vaccination protection of social and health care workers and students (Communicable Diseases Act 1227/2016, section 48). The thesis was carried out as a quantitative survey commissioned by Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the study was to obtain and produce new information on the attitudes of Savonia's social and health care students towards vaccina-tions in accordance with the Communicable Diseases Act. The aim is to find out students' vaccination knowledge and attitudes, and through which channel the social and health care students who responded to the survey have received or would have liked to receive information about vaccinations. The aim of the study is to develop the vaccine information provided to Savonia's social and health care students on the basis of the new information obtained in the study.
The data for the study was collected with a Webropol online survey. The survey was sent to 1,000 social and health care students at Savonia University of Applied Sciences, of whom 212 responded. The results obtained were presented in the form of illustrative figures, graphs and tables.
Savonia's social and health care students' attitude towards vaccinations was positive. People were aware of the vaccines required by the Communicable Diseases Act and vaccinations in accordance with the vaccination programme, as well as of the effectiveness of vaccines. There is confidence in the effectiveness of the vaccines, and there was no fear of getting vaccinated due to physical pain or possible side effects. The majority of respondents understood why vaccinations are required in working life. Students with a previous degree in social and health care were, as a rule, more aware of vaccinations. The responses revealed that the YTHS had provided the most information on vaccines under the Communicable Diseases Act, but more information would be requested from the tutor teacher and Savonia's students' intranet at the beginning of their studies. Further research could be, for example, a qualitative study that would delve more deeply into students' thoughts on where vaccination attitudes originate.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä. Kysely lähetettiin 1000 Savonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 212 opiskelijaa. Saatuja tuloksia esitettiin havainnollistavina lukuina, kaavioina ja taulukoina.
Savonian sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden suhtautuminen rokotuksiin oli myönteistä. Tartuntatauti-lain vaatimista rokotteista ja rokotusohjelman mukaisista rokotuksista sekä rokotteiden tehosta ja vaikuttavuudesta oltiin tietoisia. Rokotteiden toimivuuteen luotetaan, eikä rokotusten ottamista fyysisen kivun tai mahdollisten haittavaikutusten takia pelätty. Suurin osa vastaajista ymmärsi, miksi työelämässä vaaditaan rokotukset. Opiskelijat, joilla oli aikaisempi sosiaali- ja terveysalantutkinto, olivat pääsääntöisesti tietoisempia rokotuksista. Vastauksista kävi ilmi, että tartuntatautilain mukaisista rokotteista oli saatu eniten tietoa YTHS:ltä, mutta tietoa haluttaisiin enemmän opintojen alussa tutoropettajalta ja Savonian opiskeli-joiden Intranetistä. Jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus, joka syventyisi enemmän opiskelijoiden ajatuksiin mistä rokotusasenteet ovat peräisin.
The data for the study was collected with a Webropol online survey. The survey was sent to 1,000 social and health care students at Savonia University of Applied Sciences, of whom 212 responded. The results obtained were presented in the form of illustrative figures, graphs and tables.
Savonia's social and health care students' attitude towards vaccinations was positive. People were aware of the vaccines required by the Communicable Diseases Act and vaccinations in accordance with the vaccination programme, as well as of the effectiveness of vaccines. There is confidence in the effectiveness of the vaccines, and there was no fear of getting vaccinated due to physical pain or possible side effects. The majority of respondents understood why vaccinations are required in working life. Students with a previous degree in social and health care were, as a rule, more aware of vaccinations. The responses revealed that the YTHS had provided the most information on vaccines under the Communicable Diseases Act, but more information would be requested from the tutor teacher and Savonia's students' intranet at the beginning of their studies. Further research could be, for example, a qualitative study that would delve more deeply into students' thoughts on where vaccination attitudes originate.