Virtuaalinen 360° ympäristö puhdastilasta: opetus ja perehdytysmateriaali
Jääskeläinen, Elina; Ukkonen, Oona (2023)
Jääskeläinen, Elina
Ukkonen, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731963
Tiivistelmä
Isotooppilääketiede on lääketieteen erikoisala, jota käytetään sairauksien tutkimiseen ja hoitoon. Isotooppilääketieteessä käytetään radioaktiivisia aineita, jotka sidotaan kantaja-aineeseen, eli kittiin. Eri kantaja-aineilla on erilaisia ominaisuuksia, jonka ansiosta ne kertyvät elimistöön erilaisten aineenvaihdunnallisten ja fysiologisten toimintojen kautta. Yhdistettä kutsutaan radiolääkkeeksi. Radiolääkekertymät havaitaan isotooppikameralla.
Yleisimmin käytössä oleva radionuklidi on teknetium-99m, jonka puoliintumisaika on lyhyt, joten sen saattaminen käyttökuntoon tapahtuu käyttöpaikalla, eli isotooppiyksikössä. Radiolääkkeiden valmistus ja käyttö Euroopan Unionin alueella on säädeltyä. Radiolääkkeet tulee valmistaa kontrolloidussa ympäristössä, eli puhdastilassa.
Koulutusta tietyissä terveyden- ja sosiaalihuollon ympäristöissä on rajoitettu. Simulaatioharjoittelu on keino, jolla voidaan lisätä kliinistä pätevyyttä, vähentää mahdollisia virheitä ja viime kädessä parantaa potilasturvallisuutta, kun teorian ja ”tekemisen” välistä kuilua kurotaan umpeen. 360°-teknologialla tarkoitetaan 360-asteeseen levittäytyvää kuvaa tai videota. 360-ympäristöt ovat ”immersiivistä” teknologiaa, jolla voidaan luoda simuloituja kokemuksia. 360-asteen ympäristöt ovat turvallinen tapa tutustua terveyden- ja sosiaalihuollon tilanteisiin, joita todellisessa maailmassa tulee harvoin tai joihin on vaikea muutoin päästä käsiksi.
Opinnäytetyössä luotiin kehittämistyönä virtuaalinen 360°-ympäristö Kuopion Yliopistollisen Sairaalan Kliinisen Fysiologian ja Isotooppilääketieteen yksikön puhdastilasta. Virtuaaliympäristö luotiin kuvaamalla 360°-kameralla isotooppiyksikön materiaali- ja henkilösulut sekä puhdastilat. Virtuaalinen ympäristö koottiin ThingLink alustalla, jossa infotagien kautta tiloja ja tarvikkeita esitellään. Virtuaaliympäristö esittelee käyttäjälle puhdastilat ja sitä edeltävät työvaiheet todellisuutta vastaavassa järjestyksessä.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Kuopion Yliopistollisen Sairaalan (KYS) kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen yksikkö. Tarkoituksena oli luoda virtuaalinen oppimisympäristö isotooppiyksikön puhdastilasta. Tavoitteena oli, että työtä käytetään KYS:in kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen yksikössä työntekijöiden ja yksikössä ammatillisessa harjoittelussa olevien opiskelijoiden perehdytyksessä apuvälineenä sekä Savonian-ammattikorkeakoulussa röntgenhoitajaksi opiskelevien opetuksessa lieventäen mahdollista ammatilliseen harjoitteluun liittyvää jännitystä.
Yleisimmin käytössä oleva radionuklidi on teknetium-99m, jonka puoliintumisaika on lyhyt, joten sen saattaminen käyttökuntoon tapahtuu käyttöpaikalla, eli isotooppiyksikössä. Radiolääkkeiden valmistus ja käyttö Euroopan Unionin alueella on säädeltyä. Radiolääkkeet tulee valmistaa kontrolloidussa ympäristössä, eli puhdastilassa.
Koulutusta tietyissä terveyden- ja sosiaalihuollon ympäristöissä on rajoitettu. Simulaatioharjoittelu on keino, jolla voidaan lisätä kliinistä pätevyyttä, vähentää mahdollisia virheitä ja viime kädessä parantaa potilasturvallisuutta, kun teorian ja ”tekemisen” välistä kuilua kurotaan umpeen. 360°-teknologialla tarkoitetaan 360-asteeseen levittäytyvää kuvaa tai videota. 360-ympäristöt ovat ”immersiivistä” teknologiaa, jolla voidaan luoda simuloituja kokemuksia. 360-asteen ympäristöt ovat turvallinen tapa tutustua terveyden- ja sosiaalihuollon tilanteisiin, joita todellisessa maailmassa tulee harvoin tai joihin on vaikea muutoin päästä käsiksi.
Opinnäytetyössä luotiin kehittämistyönä virtuaalinen 360°-ympäristö Kuopion Yliopistollisen Sairaalan Kliinisen Fysiologian ja Isotooppilääketieteen yksikön puhdastilasta. Virtuaaliympäristö luotiin kuvaamalla 360°-kameralla isotooppiyksikön materiaali- ja henkilösulut sekä puhdastilat. Virtuaalinen ympäristö koottiin ThingLink alustalla, jossa infotagien kautta tiloja ja tarvikkeita esitellään. Virtuaaliympäristö esittelee käyttäjälle puhdastilat ja sitä edeltävät työvaiheet todellisuutta vastaavassa järjestyksessä.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Kuopion Yliopistollisen Sairaalan (KYS) kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen yksikkö. Tarkoituksena oli luoda virtuaalinen oppimisympäristö isotooppiyksikön puhdastilasta. Tavoitteena oli, että työtä käytetään KYS:in kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen yksikössä työntekijöiden ja yksikössä ammatillisessa harjoittelussa olevien opiskelijoiden perehdytyksessä apuvälineenä sekä Savonian-ammattikorkeakoulussa röntgenhoitajaksi opiskelevien opetuksessa lieventäen mahdollista ammatilliseen harjoitteluun liittyvää jännitystä.