Liikuntakeskuksen digitaalinen markkinointisuunnitelma
Moilala, Pinja; Metsävainio, Mikael (2023)
Moilala, Pinja
Metsävainio, Mikael
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731970
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin onnistunut toteutus edellyttää huolellista suunnittelua, ja erityisesti monille pienille tai keskisuurille yrityksille toimivan digitaalisen markkinointisuunnitelman laatiminen voi olla haasteellinen prosessi. Opinnäytetyön aihe valikoitui henkilökohtaisesta kiinnostuksesta kuntosaliharrastukseen ja urheiluun.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli saada uusasiakashankinnan avulla nostettua myyntiä ja kävijämäärää, sekä sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita tekemällä toimeksiantajalle toimiva digitaalinen markkinointisuunnitelma. Työ korosti huolellisen suunnittelun, kohderyhmän tuntemisen sekä valittujen digitaalisen markkinoinnin kanavien hallinnan merkitystä onnistumisen avaimina. Toimeksiantajalla ei ollut aikaisempaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa, joten opinnäytetyö pyrki tarjoamaan konkreettisen suunnitelman, jonka avulla Liikuntakeskus Voitto voisi kasvattaa kävijämäärää ja sitouttaa jäseniään tehokkaammin.
Opinnäytetyössä esiteltiin tietoperusta, joka sisälsi digitaalisen markkinoinnin yleisen kontekstin, keskittyen erityisesti digitaalisen markkinoinnin kanaviin, markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointiviestintään digitaalisissa kanavissa. Tietoperusta koostui sekä kotimaisesta että kansainväliseen ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
Opinnäytetyössä laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin mukaan, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa selvitimme, mitä digitaalisia markkinoinnin kanavia asiakkaat mieluiten käyttävät ja minkälaista sisältöä he toivovat. Haastattelut litteroi-tiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena Liikuntakeskus Voitto sai käyttöönsä valmiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jonka avulla yritys voi systemaattisesti ja tehokkaasti toteuttaa digitaalista markkinointia. Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä, houkutella uusia asiakkaita sekä sitouttaa nykyisiä jäseniä entistä paremmin. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön työkaluja ja ohjeita digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen valituissa kanavissa.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli saada uusasiakashankinnan avulla nostettua myyntiä ja kävijämäärää, sekä sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita tekemällä toimeksiantajalle toimiva digitaalinen markkinointisuunnitelma. Työ korosti huolellisen suunnittelun, kohderyhmän tuntemisen sekä valittujen digitaalisen markkinoinnin kanavien hallinnan merkitystä onnistumisen avaimina. Toimeksiantajalla ei ollut aikaisempaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa, joten opinnäytetyö pyrki tarjoamaan konkreettisen suunnitelman, jonka avulla Liikuntakeskus Voitto voisi kasvattaa kävijämäärää ja sitouttaa jäseniään tehokkaammin.
Opinnäytetyössä esiteltiin tietoperusta, joka sisälsi digitaalisen markkinoinnin yleisen kontekstin, keskittyen erityisesti digitaalisen markkinoinnin kanaviin, markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointiviestintään digitaalisissa kanavissa. Tietoperusta koostui sekä kotimaisesta että kansainväliseen ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
Opinnäytetyössä laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin mukaan, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluissa selvitimme, mitä digitaalisia markkinoinnin kanavia asiakkaat mieluiten käyttävät ja minkälaista sisältöä he toivovat. Haastattelut litteroi-tiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena Liikuntakeskus Voitto sai käyttöönsä valmiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jonka avulla yritys voi systemaattisesti ja tehokkaasti toteuttaa digitaalista markkinointia. Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä, houkutella uusia asiakkaita sekä sitouttaa nykyisiä jäseniä entistä paremmin. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön työkaluja ja ohjeita digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen valituissa kanavissa.