Sisällöntuotannon kehittäminen Instagramissa - Case Fit Lahti
Naukkarinen Hurtado, Milka; Vauhkonen, Johanna (2023)
Naukkarinen Hurtado, Milka
Vauhkonen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuntosalin Instagramin sisällöntuotantoa sekä lisätä sen suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Tarkoituksena oli selvittää millainen sisällöntuotanto tuo lisäarvoa kuntosalille sekä sen asiakkaille, jotta kuntosali voi kehittämistyön avulla tuottaa parempaa sisältöä jatkossa Instagramiin. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle: Fit Lahti.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisen viitekehyksen ympärille, jossa käsiteltiin työn keskeisiä osa-alueita: markkinointiviestintää ja Instagramia markkinointiviestinnän kanavana. Kehittämistyö oli kaksivaiheinen, jonka menetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja koemarkkinointia. Kyselytutkimuksella kartoitettiin asiakkaiden mieltymyksiä liikunta-alan toimijoiden sisällöntuotantoon liittyen. Koemarkkinointivaiheessa luotiin sisältöä Fit Lahden Instagramiin kyselytutkimuksen ja teoriaosuudessa perusteltujen faktojen pohjalta. Koemarkkinoinnin vaikutuksia havainnoitiin sekä analysoitiin Instagramin omasta analytiikasta.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että suurin osa kyselyn vastaajista käytti Instagramia ja Facebookia. Kuitenkaan kuntosalin omat sosiaalisen median kanavat eivät olleet suosittuja asiakkaiden keskuudessa. Kyselytutkimuksen perusteella liikunta-alan toimijoiden ja kuntosalien sisällöntuotantoon liittyen kiinnostavin sisältömuoto oli videot ja kiinnostavimpana sisältönä pidettiin treenisisältöä ja informatiivista sisältöä liittyen kuntosalin palveluihin. Koemarkkinoinnin avulla saatiin luotua suunnitelmallista ja tavoitteellista sisältöä, joka toi lisäarvoa kuntosalille ja asiakkaille. Lisäarvoa sisällölle toi se, että kohderyhmä pääsi vaikuttamaan sisällöntuotantoon. Koemarkkinoinnin pohjalta voidaan todeta, että asiakaslähtöinen, suunnitelmallinen ja säännöllinen sisältö toimii ja tuottaa pitkällä tähtäimellä tulosta.
Tästä opinnäytetyöstä hyötyvät Fit Lahden kuntosalin lisäksi sen asiakkaat sekä muut liikunta-alan toimijat. Opinnäytetyön merkittävimpänä hyötynä on työn arvo toimeksiantajalle Instagramin sisällöntuotannon kehittämiseen. Työn myötä yrityksellä on arvokasta tietoa Instagramin nykytilanteesta, kuntosalin asiakkaiden mieltymyksistä sisällöntuotantoon liittyen sekä kehitysehdotuksia tulevaisuuden sisällöntuotannolle.
Tämän opinnäytetyön pohjalta heräsi kiinnostus sisällöntuotannon tekemiselle sen monialaisuuden takia. Kehittämistyön pohjalta olisi mahdollista luoda Fit Lahden kuntosalille lisäarvoa tuottavaa sisältöä sekä kehittää työssä nousseita asioita jatkotutkimuksin. Olisi mielenkiintoista jatkaa sisällöntuottamista Fit Lahden kuntosalille, ja nähdä miten tulokset vaikuttavat pidemmällä aikavälillä.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisen viitekehyksen ympärille, jossa käsiteltiin työn keskeisiä osa-alueita: markkinointiviestintää ja Instagramia markkinointiviestinnän kanavana. Kehittämistyö oli kaksivaiheinen, jonka menetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja koemarkkinointia. Kyselytutkimuksella kartoitettiin asiakkaiden mieltymyksiä liikunta-alan toimijoiden sisällöntuotantoon liittyen. Koemarkkinointivaiheessa luotiin sisältöä Fit Lahden Instagramiin kyselytutkimuksen ja teoriaosuudessa perusteltujen faktojen pohjalta. Koemarkkinoinnin vaikutuksia havainnoitiin sekä analysoitiin Instagramin omasta analytiikasta.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että suurin osa kyselyn vastaajista käytti Instagramia ja Facebookia. Kuitenkaan kuntosalin omat sosiaalisen median kanavat eivät olleet suosittuja asiakkaiden keskuudessa. Kyselytutkimuksen perusteella liikunta-alan toimijoiden ja kuntosalien sisällöntuotantoon liittyen kiinnostavin sisältömuoto oli videot ja kiinnostavimpana sisältönä pidettiin treenisisältöä ja informatiivista sisältöä liittyen kuntosalin palveluihin. Koemarkkinoinnin avulla saatiin luotua suunnitelmallista ja tavoitteellista sisältöä, joka toi lisäarvoa kuntosalille ja asiakkaille. Lisäarvoa sisällölle toi se, että kohderyhmä pääsi vaikuttamaan sisällöntuotantoon. Koemarkkinoinnin pohjalta voidaan todeta, että asiakaslähtöinen, suunnitelmallinen ja säännöllinen sisältö toimii ja tuottaa pitkällä tähtäimellä tulosta.
Tästä opinnäytetyöstä hyötyvät Fit Lahden kuntosalin lisäksi sen asiakkaat sekä muut liikunta-alan toimijat. Opinnäytetyön merkittävimpänä hyötynä on työn arvo toimeksiantajalle Instagramin sisällöntuotannon kehittämiseen. Työn myötä yrityksellä on arvokasta tietoa Instagramin nykytilanteesta, kuntosalin asiakkaiden mieltymyksistä sisällöntuotantoon liittyen sekä kehitysehdotuksia tulevaisuuden sisällöntuotannolle.
Tämän opinnäytetyön pohjalta heräsi kiinnostus sisällöntuotannon tekemiselle sen monialaisuuden takia. Kehittämistyön pohjalta olisi mahdollista luoda Fit Lahden kuntosalille lisäarvoa tuottavaa sisältöä sekä kehittää työssä nousseita asioita jatkotutkimuksin. Olisi mielenkiintoista jatkaa sisällöntuottamista Fit Lahden kuntosalille, ja nähdä miten tulokset vaikuttavat pidemmällä aikavälillä.