Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vaateostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Järvimäki, Emmi (2023)
Järvimäki, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vaateostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa selvitetään opiskelijoiden vaateostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja lisäksi selvitetään hinnan ja sosiaalisen median vaikutuksia. Tutkimuksen tavoitteena on saada opiskelijat miettimään omaa kuluttajakäyttäytymistään sekä herättää vaateliikkeissä ja alan toimijoissa kiinnostusta.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoriasta, empiirisestä tutkimuksesta, johtopäätöksestä ja pohdinnasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu neljästä eri pääosasta, joita ovat osto- ja kuluttajakäyttäytyminen, kuluttajan ostoprosessi sekä opiskelijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, kuten vastuullisuus ja pikamuoti. Empiirisessä tutkimuksessa käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutetaan Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille Microsoft Forms kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistuivat yhteensä 460 opiskelijaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaateostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on todella monta. Sosiaalisen median vaikutus on opiskelijoiden keskuudessa vähäistä, mutta puolestaan hinnalla on suuri vaikutus opiskelijoiden ostopäätökseen.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoriasta, empiirisestä tutkimuksesta, johtopäätöksestä ja pohdinnasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu neljästä eri pääosasta, joita ovat osto- ja kuluttajakäyttäytyminen, kuluttajan ostoprosessi sekä opiskelijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, kuten vastuullisuus ja pikamuoti. Empiirisessä tutkimuksessa käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutetaan Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille Microsoft Forms kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistuivat yhteensä 460 opiskelijaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaateostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on todella monta. Sosiaalisen median vaikutus on opiskelijoiden keskuudessa vähäistä, mutta puolestaan hinnalla on suuri vaikutus opiskelijoiden ostopäätökseen.
