Yritysilmeen ekologinen graafinen suunnittelu : case luomukauppa-kahvila Hula!
Hörkkö, Johanna (2014)
Hörkkö, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102414912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102414912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, mitä ekologinen graafinen suunnittelu tarkoittaa ja mistä se muodostuu. Tähän vastatataan kirjallisuuden avulla. Toiseksi halutaan selvittää, minkälaisia ekologisia vaihtoehtoja suomalaiset painotalot tarjoavat yritysilmeen toteutukselle. Tähän kysymykseen haetaan vastauksia kahdesta painotalon työntekijän haastattelusta sekä yhdestä paperitukkurin haastattelusta, sillä painot toimivat tiiviissä yhteistyössä tukkureiden kanssa. Haastattelut suoritettiin Lönnberg-painotalon yhteyspäällikkön, Erweko-painotalon asiakkuuspäällikkön ja paperitukkuri Antaliksen edustajien kanssa. Kolmanneksi työssä tutkitaan toiminnallisesti ja teoriataustaa hyödyntäen, miten luomukauppa-kahvilan yritysilme voidaan suunnittella ekologisista lähtökohdista. Yritysilme suunniteltiin Hula-nimiselle luomukauppa-kahvilalle, jonka yhteydessä toimivat myös joogasali ja pienimutoinen luontaishoitola. Yritysilme sisälsi tunnuksen, värit, typografian, käyntikortin, kirjepohjan, web-sivusuunnitelman, paperikassin ja liiketilagrafiikan.
Teoreettisessa osiossa käsitellään ekologisen graafisen suunnittelun prosessia elinkaariajattelun näkökulmasta, vertaillaan painetun ja digitaalisen materiaalin ekologisuutta ja ympäristöystävällisen suunnittelun kustannuksia. Lisäksi esitellään kestävän kehityksen mukaista painamista: painometelmiä, papereja, painovärejä, painotyön viimeistelymenetelmiä ja painopinnan suunnittelua. Työssä käydään läpi myös ympäristösertifikaatteja, joiden tuntemus on oleellista graafiselle suunnittelijalle. Lopuksi hahmotellaan kokonaismalli ekologisen graafisen suunnitelun osa-alueista.
Graafisen suunnittelijan valinnat esimerkiksi paperilaaduissa, painotyön koossa ja viimeistelyssä ovat keskeisiä työn ympäristövaikutuksissa. Painotuotteen ympäristövaikutuksiin liittyvä asiantuntijuus antaa suunnittelijalle uskottavuutta asiakkaan kohtaamisessa. Oleellista on, miten suunnittelija oman roolinsa näkee. Onko hän vain asiakkaan toiveiden toteuttaja ja linkki asiakkaan ja painon välillä vai muutosagentti, joka pyrkii saamaan aikaan positiivista muutosta niin asiakkaan kuin kollegoidensakin ympäristötietoisuudessa?
Teoreettisessa osiossa käsitellään ekologisen graafisen suunnittelun prosessia elinkaariajattelun näkökulmasta, vertaillaan painetun ja digitaalisen materiaalin ekologisuutta ja ympäristöystävällisen suunnittelun kustannuksia. Lisäksi esitellään kestävän kehityksen mukaista painamista: painometelmiä, papereja, painovärejä, painotyön viimeistelymenetelmiä ja painopinnan suunnittelua. Työssä käydään läpi myös ympäristösertifikaatteja, joiden tuntemus on oleellista graafiselle suunnittelijalle. Lopuksi hahmotellaan kokonaismalli ekologisen graafisen suunnitelun osa-alueista.
Graafisen suunnittelijan valinnat esimerkiksi paperilaaduissa, painotyön koossa ja viimeistelyssä ovat keskeisiä työn ympäristövaikutuksissa. Painotuotteen ympäristövaikutuksiin liittyvä asiantuntijuus antaa suunnittelijalle uskottavuutta asiakkaan kohtaamisessa. Oleellista on, miten suunnittelija oman roolinsa näkee. Onko hän vain asiakkaan toiveiden toteuttaja ja linkki asiakkaan ja painon välillä vai muutosagentti, joka pyrkii saamaan aikaan positiivista muutosta niin asiakkaan kuin kollegoidensakin ympäristötietoisuudessa?