Visuaalinen identiteetti yrityksen brändinrakentajana
Häggman, Jasmin (2023)
Häggman, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832163
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin Mixtec Oy:lle uusi visuaalinen ilme ja siitä koottu graafinen ohjeisto. Mixtec on Horeca-alan myynti ja maahantuonti yritys, jonka toiminta koostuu ruoka-, baari- ja mehu-palvelukokonaisuuksista. Yrityksen ainoa yhteinen visuaalinen elementti oli sen logo. Muuta yhteistä visuaalista ilmettä sillä ei ollut. Tavoitteena tässä työssä oli luoda yrityksen viestintää ja markkinointia tukeva selkeä graafinen ohjeisto, joka toimii yrityksen työntekijöiden työkaluna tulevaisuudessa. Yhtenäisen ja oikeanlaista mielikuvaa välittävän visuaalisen ilmeen tavoitteena oli myös kasvattaa Mixtecin tunnettuutta. Graafista ohjeistoa varten Mixtecille luotiin uusi logo, värimaailma, typografia, muotokieli, sekä kuvamaailma. Näiden lisäksi graafiseen ohjeistoon luotiin mockupeja, joiden avulla visuaalisen ilmeen onnistumista pystyttiin testaamaan käytännössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändin tehtävää, brändin merkitystä yritykselle, sekä brändin visuaalista ilmettä. Näiden pohjalta ymmärrettiin visuaalisen ilmeen merkitys brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Visuaalisen ilmeen luomiseen perehdyttiin tietoperustassa tarkemmin suunnitteluprosessimallin, sekä graafisen ohjeiston sisältämien visuaalisten elementtien kautta. Työtä lähdettiin toteuttamaan tietoperustassa esille tulleen suunnitteluprosessimallin mukaan. Aluksi selvitettiin yrityksen nykytila, sekä tavoitteet työlle. Tässä hyödynnettiin yrityksen työntekijöiden kanssa käytyjä avoimia haastatteluita. Heidän kanssaan keskusteltiin nykyisen visuaalisen ilmeen tilanteesta, sekä tavoitteista uudelle visuaaliselle ilmeelle. Tämän jälkeen luotiin sanapilvi uutta visuaalista ilmettä kuvaavista sanoista, jotta saatiin selkeämpi kuva tavoitteista. Yrityksen eri palvelukokonaisuuksille luotiin myös niitä kuvastavat moodboardit, sekä niistä koottu yksi yhtenäinen moodboard Mixtecille. Näistä työn tekijä sai inspiraatiota uuden visuaalisen ilmeen luomista varten. Lopuksi luotiin uudet visuaaliset elementit ja koottiin niistä graafinen ohjeisto Adobe Indesign -ohjelmalla. Ohjeistoon luotiin myös elementtien käyttöohjeet. Työ rajattiin niin, että se sisältää vain yrityksen sisäisiä tavoitteita ja mielipiteitä. Ulkoisia yhteistyökumppanien näkemyksiä ei siis ole työssä otettu huomioon.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2023. Työ valmistui tavoiteajassa marraskuun puolessa välissä. Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli ymmärtää visuaalisen ilmeen hyödyt brändin tunnettuuden kasvattamisessa, sekä saada kokemusta yrityksen graafisen ohjeiston luomisesta. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändin tehtävää, brändin merkitystä yritykselle, sekä brändin visuaalista ilmettä. Näiden pohjalta ymmärrettiin visuaalisen ilmeen merkitys brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Visuaalisen ilmeen luomiseen perehdyttiin tietoperustassa tarkemmin suunnitteluprosessimallin, sekä graafisen ohjeiston sisältämien visuaalisten elementtien kautta. Työtä lähdettiin toteuttamaan tietoperustassa esille tulleen suunnitteluprosessimallin mukaan. Aluksi selvitettiin yrityksen nykytila, sekä tavoitteet työlle. Tässä hyödynnettiin yrityksen työntekijöiden kanssa käytyjä avoimia haastatteluita. Heidän kanssaan keskusteltiin nykyisen visuaalisen ilmeen tilanteesta, sekä tavoitteista uudelle visuaaliselle ilmeelle. Tämän jälkeen luotiin sanapilvi uutta visuaalista ilmettä kuvaavista sanoista, jotta saatiin selkeämpi kuva tavoitteista. Yrityksen eri palvelukokonaisuuksille luotiin myös niitä kuvastavat moodboardit, sekä niistä koottu yksi yhtenäinen moodboard Mixtecille. Näistä työn tekijä sai inspiraatiota uuden visuaalisen ilmeen luomista varten. Lopuksi luotiin uudet visuaaliset elementit ja koottiin niistä graafinen ohjeisto Adobe Indesign -ohjelmalla. Ohjeistoon luotiin myös elementtien käyttöohjeet. Työ rajattiin niin, että se sisältää vain yrityksen sisäisiä tavoitteita ja mielipiteitä. Ulkoisia yhteistyökumppanien näkemyksiä ei siis ole työssä otettu huomioon.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2023. Työ valmistui tavoiteajassa marraskuun puolessa välissä. Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli ymmärtää visuaalisen ilmeen hyödyt brändin tunnettuuden kasvattamisessa, sekä saada kokemusta yrityksen graafisen ohjeiston luomisesta. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.