Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Faniläheisen jääkiekkobrändin kehittäminen : markkinointi ja arvojen edustaminen

Vakkala, Jere (2014)

 
Avaa tiedosto
Vakkala_Jere.pdf (1.227Mt)
Lataukset: 


Vakkala, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102414922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä jääkiekkoseurojen markkinointia ja arvomaailmaa pohtien niiden suhdetta fanien toiveisiin. Työssä pyritään löytämään tärkeimmät ongelmakohdat ensin markkinoinnin teoriaan perehtyen, jonka pohjalta tutkitaan seurojen nykyistä toimintaa. Tavoitteena on ratkaista näitä ongelmia fanien näkökulmasta ja lisätä samalla joukkueen taloudellista kannattavuutta paremmin sitoutuneen ja laajentuneen fanipohjan muodossa.

Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta, ja analyysi on aineistolähtöistä. Analyysi pohjautuu pitkäaikaiseen havainnointiin jääkiekkofaniudesta. Lisäksi aineistona käytetään joukkueiden mainosmateriaalia ja faniuteen liittyviä uutisia.

Tuloksista ilmenee, että jääkiekkoseuroilla on kehittämisen varaa markkinoinnin ja arvomaailman suhtautumisessa fanien toiveisiin. Markkinoinnin, kohderyhmän ja kilpailijoiden tutkimisen avulla voidaan suunnitella markkinointia entistä paremmin. Tärkeimmiksi ratkaisuehdotuksiksi nousevat mm. sarjojen avaaminen, myyntivolyymin kasvattaminen tuotteiden hintoja laskemalla, avainasiakkaiden huomioiminen, kohderyhmän laajentaminen, uuden kilpailuympäristön ymmärtäminen, interaktiivisuuden lisääminen fanien kanssa, avoimempi tiedottaminen, fanituotemyynnin kehittäminen sekä visuaalisen ilmeen siistiminen. Lisäksi arvomaailmaa kehittäessään seurojen pitäisi ottaa pelaajahankintoja tehdessä huomioon myös fanien suosimien pelaajatyyppien markkinoinnillinen arvo, eikä vain keskittyä pelkän urheilullisesti menestyvän joukkueen rakentamiseen.

Näiden toimien avulla muodostetaan positiivisia mielikuvia, vahvistetaan luottamusta seuran toimintaa kohtaan sekä fanien ja seuran keskeistä yhteisöllisyyttä. Siten saadaan aikaan kestävämpi fanipohja, joka vahvistaa jääkiekkoseuroja sekä imagollisesti että taloudellisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste