Google Classroom -huoneen kehittäminen: verkko-oppimisympäristön käytettävyys Stadin ammatti- ja aikuisopiston media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnossa
Karastie, Tuula (2023)
Karastie, Tuula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431599
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia verkko-oppimisympäristön käytöstä ammatillisten tutkinnon osien opiskelussa toisen asteen oppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nykytilaa opiskelijoiden kokemuksista Google Classroom-ympäristön käytöstä. Keskeisenä päämääränä oli löytää keinoja verkko-oppimisympäristön käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseen sekä erityisen tuen huomioimiseen.
Verkko-oppimisympäristön kehittäminen oli tarpeellista ja ajankohtaista opetussuunnitelmauudistuksen vuoksi. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon uudet opetussuunnitelman perusteet astuvat voimaan 1.1.2024. Tutkimuksen aikana toteutettiin Classroom-prototyyppihuone yhteen tutkinnon osaan.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin tehtiin määrällinen kyselytutkimus, joka kohdennettiin koko oppimisympäristön käyttäjäjoukolle. Kyselystä saatuja tuloksia hyödynnettiin Classroom-prototyypin toteuttamisessa. Toisessa vaiheessa prototyypin käyttäjätestaukset tehtiin teemaahaastatteluina muutamille opiskelijoille.
Työn avulla saatiin selville, että käyttäjät ovat tyytyväisiä Google Classroom oppimisympäristöön ja kokevat sen olevan heille avuksi opinnoissa. Joitain ratkaisuja käytettävyyden parantamiseen löydettiin. Erityisen tuen lisääminen verkko-oppimisympäristöön liittyy pääasiassa vuorovaikutuksen tehostamiseen. Lisäksi kehitettiin keinoja parantaa S2-tukea verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimisympäristön kehittäminen oli tarpeellista ja ajankohtaista opetussuunnitelmauudistuksen vuoksi. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon uudet opetussuunnitelman perusteet astuvat voimaan 1.1.2024. Tutkimuksen aikana toteutettiin Classroom-prototyyppihuone yhteen tutkinnon osaan.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin tehtiin määrällinen kyselytutkimus, joka kohdennettiin koko oppimisympäristön käyttäjäjoukolle. Kyselystä saatuja tuloksia hyödynnettiin Classroom-prototyypin toteuttamisessa. Toisessa vaiheessa prototyypin käyttäjätestaukset tehtiin teemaahaastatteluina muutamille opiskelijoille.
Työn avulla saatiin selville, että käyttäjät ovat tyytyväisiä Google Classroom oppimisympäristöön ja kokevat sen olevan heille avuksi opinnoissa. Joitain ratkaisuja käytettävyyden parantamiseen löydettiin. Erityisen tuen lisääminen verkko-oppimisympäristöön liittyy pääasiassa vuorovaikutuksen tehostamiseen. Lisäksi kehitettiin keinoja parantaa S2-tukea verkko-oppimisympäristössä.