Vaateliikkeen sisältömarkkinointi Instagramissa: Lindex Zeppelin
Penttilä, Veronika (2023)
Penttilä, Veronika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työn toimeksiantajana toimivan Lindex Zeppelinin Instagramin sisältömarkkinointia. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle tutkittua tietoa myymälän nykytilanteesta, kohderyhmästä ja tehokkaan sisältömarkkinoinnin edellytyksistä, sekä selkeän sisältökalenterin myymälän päivittäiseen käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata toimeksiantajaa käyttämään Instagramia tehokkaammin markkinointivälineenä, eli luomaan tehokasta ja kohdennettua sisältömarkkinointia. Sisältömarkkinointi on nykypäivänä yksi markkinointimuoto, muuttuvassa digitaalisessa maailmassa. Se on markkinointia, joka perustuu asiakkaan tarpeeseen ostaa, ei yrityksen tarpeeseen myydä. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin avulla yritys voi kasvattaa näkyvyyttä, lisätä sitoutuneita seuraajia ja saada sitä kautta lisää myyntiä. Tavoitteena oli selvittää, millainen Instagram-sisältö kiinnostaa Lindex Zeppelinin kohderyhmään kuuluvia naisia ja saada tuloksia, joiden pohjalta sisältökalenteri toteutetaan.
Toimintatutkimuksessani olen hyödyntänyt suomen- ja englanninkielisiä kirja- ja verkkolähteitä, joiden pohjalta olen tutkinut toimintatutkimukselle ominaisesti sisältömarkkinoinnin nykytilaa toimeksiantajan tilillä, sekä yritysmarkkinoinnissa. Keskeisimmät teoriaperustan osat ovat sisältömarkkinointi, sosiaalinen media ja Instagram. Teoriassa korostuu ostajapersoonien ja heidän mielipiteiden merkitys sisältömarkkinoinnin luonteeseen, joten kohderyhmälle luotiin kysely, joka on nähtävissä liitteissä.
Tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely oli ensisijainen aineistonkeruumenetelmä, sillä sen avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kyselyn avulla selvitettiin, millainen sisältömarkkinointi kiinnostaa Lindex Zeppelinin kohderyhmää yleisesti vaateliikkeiden osalta, sekä nimenomaan Lindex Zeppelinin tilin osalta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 103 henkilöä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vaateliikkeiden sisältömarkkinointi vaikuttaa kohderyhmän ostopäätökseen, niin kuin teoriaosuudessa on kerrottu. Kohderyhmää kiinnostivat eniten videosisältö tarjouksista, asuista ja uutuuksista. Tuomalla lisää rentoutta, monipuolisuutta ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon, noudattaen samalla sisältökalenterin runkoa, saadaan sisältömarkkinoinnista tehokasta ja kohderyhmää kiinnostavaa. Tuloksiin päästään kohdentamalla sisältömarkkinointi ostajapersoonille.
Kerättyjen aineistojen perusteella luotu sisältökalenteri auttaa toimeksiantajaa tekemään tehokasta, johdonmukaista ja säännöllistä Instagramin sisältömarkkinointia. Työtä ja sen tuloksena syntynyttä sisältökalenteria voivat hyödyntää myös muut Lindexin myymälät.
Toimintatutkimuksessani olen hyödyntänyt suomen- ja englanninkielisiä kirja- ja verkkolähteitä, joiden pohjalta olen tutkinut toimintatutkimukselle ominaisesti sisältömarkkinoinnin nykytilaa toimeksiantajan tilillä, sekä yritysmarkkinoinnissa. Keskeisimmät teoriaperustan osat ovat sisältömarkkinointi, sosiaalinen media ja Instagram. Teoriassa korostuu ostajapersoonien ja heidän mielipiteiden merkitys sisältömarkkinoinnin luonteeseen, joten kohderyhmälle luotiin kysely, joka on nähtävissä liitteissä.
Tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely oli ensisijainen aineistonkeruumenetelmä, sillä sen avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kyselyn avulla selvitettiin, millainen sisältömarkkinointi kiinnostaa Lindex Zeppelinin kohderyhmää yleisesti vaateliikkeiden osalta, sekä nimenomaan Lindex Zeppelinin tilin osalta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 103 henkilöä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vaateliikkeiden sisältömarkkinointi vaikuttaa kohderyhmän ostopäätökseen, niin kuin teoriaosuudessa on kerrottu. Kohderyhmää kiinnostivat eniten videosisältö tarjouksista, asuista ja uutuuksista. Tuomalla lisää rentoutta, monipuolisuutta ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon, noudattaen samalla sisältökalenterin runkoa, saadaan sisältömarkkinoinnista tehokasta ja kohderyhmää kiinnostavaa. Tuloksiin päästään kohdentamalla sisältömarkkinointi ostajapersoonille.
Kerättyjen aineistojen perusteella luotu sisältökalenteri auttaa toimeksiantajaa tekemään tehokasta, johdonmukaista ja säännöllistä Instagramin sisältömarkkinointia. Työtä ja sen tuloksena syntynyttä sisältökalenteria voivat hyödyntää myös muut Lindexin myymälät.