Revelation: analyysi Robben Fordin kitarasoolosta
Anttonen, Otto (2023)
Anttonen, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731915
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni analysoin Robben Fordin kitarasooloa hänen kappaleessaan ”Revelation”. Tutkin työssäni Fordin soittotyyliä erittelemällä soolon sisältämiä musiikillisia ilmiöitä ja tyylillisiä valintoja. Valitsin tämän soolon tutkimuksen kohteeksi, koska se sisältää helposti lähestyttävää bluessoittoa laajentaen sitä harmonisesti mielenkiintoisilla tavoilla. Työn tavoitteena on löytää ilmiöitä Fordin soitosta, joilla voi laajentaa solistista sanastoa muusikkona.
Iso teema Fordin soitossa on jazz- ja bluesvaikutteiden yhdisteleminen improvisoinnissa, ja yksi tavoitteistani tässä työssä on selittää, miten tämä käytännössä tapahtuu. Ennakkokäsitykseni tästä oli se, että jazzvaikutteet esiintyvät lähinnä dominanttisointujen päällä soitettavissa asteikoissa ja muissa paikoissa, joissa harmoniaa voidaan huomioida enemmän, bluessoiton pohjautuessa enemmän bluesasteikoihin kaikkien sointujen päälle. Tutkimusta tehdessäni nämä käsitykset osoittautuivat oikeiksi. Työssäni on mukana liitteenä nuotinnos ja soittamani äänite soolosta.
Erittelen työssäni myös Fordin historiaa muusikkona ja hänen vaikutteitaan, jotta lukija saa myös selvemmän kuvan mistä musikaalisista lähteistä hänen soittotyylinsä on syntynyt.
Tämän tutkimuksen tekeminen on syventänyt ymmärrystäni Fordin soittotyylistä ja afroamerikkalaisten musiikkityylien yhteisistä ja erillisistä piirteistä. Koen myös kehittyneeni muusikkona, opeteltuani soittamaan ja nuotinnettuani tämän soolon.
Työni antaa lukijalle osittaisen kuvan Fordin soittotyylin ominaispiirteisiin ja siihen minkälaisista osa-alueista hänen improvisaationsa koostuu, mutta ei anna kokonaiskuvaa Fordista soittajana. Tästä huolimatta tämä analyysi voi mielestäni antaa lukijalle lähtökohdan improvisaatiotaitojensa laajentamiseen ja musiikillisten ilmiöiden yhdistelyyn.
Iso teema Fordin soitossa on jazz- ja bluesvaikutteiden yhdisteleminen improvisoinnissa, ja yksi tavoitteistani tässä työssä on selittää, miten tämä käytännössä tapahtuu. Ennakkokäsitykseni tästä oli se, että jazzvaikutteet esiintyvät lähinnä dominanttisointujen päällä soitettavissa asteikoissa ja muissa paikoissa, joissa harmoniaa voidaan huomioida enemmän, bluessoiton pohjautuessa enemmän bluesasteikoihin kaikkien sointujen päälle. Tutkimusta tehdessäni nämä käsitykset osoittautuivat oikeiksi. Työssäni on mukana liitteenä nuotinnos ja soittamani äänite soolosta.
Erittelen työssäni myös Fordin historiaa muusikkona ja hänen vaikutteitaan, jotta lukija saa myös selvemmän kuvan mistä musikaalisista lähteistä hänen soittotyylinsä on syntynyt.
Tämän tutkimuksen tekeminen on syventänyt ymmärrystäni Fordin soittotyylistä ja afroamerikkalaisten musiikkityylien yhteisistä ja erillisistä piirteistä. Koen myös kehittyneeni muusikkona, opeteltuani soittamaan ja nuotinnettuani tämän soolon.
Työni antaa lukijalle osittaisen kuvan Fordin soittotyylin ominaispiirteisiin ja siihen minkälaisista osa-alueista hänen improvisaationsa koostuu, mutta ei anna kokonaiskuvaa Fordista soittajana. Tästä huolimatta tämä analyysi voi mielestäni antaa lukijalle lähtökohdan improvisaatiotaitojensa laajentamiseen ja musiikillisten ilmiöiden yhdistelyyn.