Yritysvakuuttaminen mobiilisovelluksessa: ketteryyttä yritysvakuuttamiseen
Palokangas, Leila (2023)
Palokangas, Leila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832440
Tiivistelmä
Vakuutusala on murroksessa – megatrendeistä digitalisaatio tulee muuttamaan ja on jo muuttanut toimintaympäristöä vakuutusyhtiöissä. Asiakasvirrat vakuutusyhtiöiden konttoreissa ovat vähentyneet ja vakuutusasioita hoidetaan puhelimessa, erilaisissa verkkotapaamisissa (verkkoneuvottelut, Teams) ja asiakkaat asioivat itsenäisesti yhtiökohtaisilla verkkosivuilla, joissa on mahdollista asioida myös chatbot avusteisesti. Vahingosta ilmoittaminen tapahtuu jo lähes täysin verkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli hankkia mobiilisovelluksen kehitystyötä varten asiakasymmärrystä yrittäjäasiakkaiden ja enintään 10 työntekijää työllistävien yritysten keskuudessa asiakaskyselyn avulla.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena toimeksiantajan toivomuksesta. Valittuun kohderyhmään kuuluville yrittäjille ja yritysasiakkaille lähetettiin Microsoft Forms-kysely. Sama kysely kysyttiin osalta asiakkaista puhelin/Teams-haastattelussa ja asiakastapaamisissa asiakkaita pyydettiin täyttämään kysely. Saadut tulokset analysoitiin toimialan, vastaajan iän, verkkopalveluiden käyttöhalukkuuden ja mahdollisen mobiilisovellukseen tulevien ominaisuuksien perusteella ja samalla kysyttiin myös halukkuutta ostaa mobiilisovelluksessa yritysvakuutuksia. Asiakkailla oli myös mahdollisuus antaa sanallista palautetta siitä, mitä he arvostivat mobiilisovelluksessa ja mitä erityisesti juuri heidän toimialaansa liittyen tulisi huomioida siinä. Asiakkaita pyydettiin myös arvioimaan sitä, kuinka hyvin mobiilisovellus vastaisi heidän tarpeitaan antamalla tähtiä 1–5. (1 erittäin vähän – 5 erittäin paljon).
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja lähetettyjen kyselyiden tarkka määrä ei ole tiedossa, joka tapauksessa satoja, joista vastauksia saatiin 41. Tämän lisäksi tehtiin myös kvalitatiivinen tutkimus puhelinhaastatteluna 5 yritysasiakkaalle ja näin pyrittiin ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä tarkemmin. Puhelinhaastattelut tehtiin 4.9.2023. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että mobiilisovellukselle/apille on tilausta ja erityisesti sitä kaivataan yritysasiakkaiden keskuudessa yritysvakuutusten hoitamisen ketteröittämiseen. Yrittäjät ovat kiinnostuneita myös mobiilisovelluksen yritysvakuuttamisen ostopolusta.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään yritysasiakkaiden mobiilisovellukseen rakennettavassa digitalisessa yritysvakuutuspalvelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli hankkia mobiilisovelluksen kehitystyötä varten asiakasymmärrystä yrittäjäasiakkaiden ja enintään 10 työntekijää työllistävien yritysten keskuudessa asiakaskyselyn avulla.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena toimeksiantajan toivomuksesta. Valittuun kohderyhmään kuuluville yrittäjille ja yritysasiakkaille lähetettiin Microsoft Forms-kysely. Sama kysely kysyttiin osalta asiakkaista puhelin/Teams-haastattelussa ja asiakastapaamisissa asiakkaita pyydettiin täyttämään kysely. Saadut tulokset analysoitiin toimialan, vastaajan iän, verkkopalveluiden käyttöhalukkuuden ja mahdollisen mobiilisovellukseen tulevien ominaisuuksien perusteella ja samalla kysyttiin myös halukkuutta ostaa mobiilisovelluksessa yritysvakuutuksia. Asiakkailla oli myös mahdollisuus antaa sanallista palautetta siitä, mitä he arvostivat mobiilisovelluksessa ja mitä erityisesti juuri heidän toimialaansa liittyen tulisi huomioida siinä. Asiakkaita pyydettiin myös arvioimaan sitä, kuinka hyvin mobiilisovellus vastaisi heidän tarpeitaan antamalla tähtiä 1–5. (1 erittäin vähän – 5 erittäin paljon).
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja lähetettyjen kyselyiden tarkka määrä ei ole tiedossa, joka tapauksessa satoja, joista vastauksia saatiin 41. Tämän lisäksi tehtiin myös kvalitatiivinen tutkimus puhelinhaastatteluna 5 yritysasiakkaalle ja näin pyrittiin ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä tarkemmin. Puhelinhaastattelut tehtiin 4.9.2023. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että mobiilisovellukselle/apille on tilausta ja erityisesti sitä kaivataan yritysasiakkaiden keskuudessa yritysvakuutusten hoitamisen ketteröittämiseen. Yrittäjät ovat kiinnostuneita myös mobiilisovelluksen yritysvakuuttamisen ostopolusta.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään yritysasiakkaiden mobiilisovellukseen rakennettavassa digitalisessa yritysvakuutuspalvelussa.