Tapahtumamarkkinoinnin opas pienyrittäjille
Toivanen, Johanna (2023)
Toivanen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832427
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii pienyrittäjien tapahtumamarkkinoinnin ja brändin hyödyntäminen. Tietoperusta koostuu kahdesta osiosta, joista ensimmäinen keskittyy tapahtumamarkkinoinnin hyötyihin ja brändäykseen. Toinen osuus keskittyy käytännön tapahtumaprosessiin. Teoriaosuudessa tarkastellaan ja perustellaan syitä miksi juuri tapahtumamarkkinointi olisi hyvä ottaa mukaan pienyrittäjän markkinointipalettiin ja kuinka pienyrittäjä voi hyödyntää oman yrityksensä bränditarinaa tapahtumamarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta syntynyt Tapahtumamarkkinoinnin opas pienyrittäjille tarjoaa käytännönläheisen tavan toteuttaa tapahtumamarkkinointia. Oppaan tarkoituksena on auttaa pienyrittäjiä ideoimaan ja järjestämään tapahtumia vaihe vaiheelta. Opinnäytetyön kohderyhmänä on pienyritykset, erityisesti mikroyritykset sekä yksin yrittäjät. Opas on suunniteltu erityisesti pienyrittäjien tarpeisiin, sillä isoille tapahtumille suunnattuja oppaita on opinnäytetöinä jo toteutettu laajasti.
Opas sisältää kysymyspatteristoja, joita voidaan käyttää fasilitoinnin apuna tapahtumien ideoinnissa. Tapahtumamarkkinointi oppaan avulla pienyrittäjä voi tehostaa resurssejaan ja keskittyä sitomaan tapahtumamarkkinoinnin muuhun markkinointiin. Markkinoinnin kentän ollessa laaja ja monikanavainen pienyrittäjä saattaa pohtia mihin kaikkeen resurssit riittävät. Tapahtumamarkkinointi osana markkinointipalettia tehostaa myös sosiaalisen median hyötyjä pienyrittäjälle. Tämä tulee ilmi oppaaseen sisältyvän bränditarinan ja markkinointisuunnitelman kautta. Oppaasta pienyrittäjä saa lisäksi ideoita hyödyntää bränditarinaansa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Oppaan tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen mahdollisuus pienyrittäjälle toteuttaa tapahtumamarkkinointia. Oppaan avulla pienyrittäjä voi luoda oman bränditarinan, saada ideoita toteuttaa sitä tapahtumamarkkinoinnissa ja luoda omia tapahtumia. Opas kattaa tapahtuman järjestämisen kaikkine vaiheineen: suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, tapahtuman toteuttaminen ja jälkimarkkinointi. Opas sisältää myös tapahtuma- ja markkinointisuunnitelma pohjat ja kannustaa pienyrittäjiä hyödyntämään oman brändinsä vahvuuksia. Tapahtumamarkkinoinnin rinnalla kulkee vahvasti yrityksen brändin ja tarinan vahvistaminen ja hyödyntäminen. Opas perustuu tietopohjan lähdemateriaaleihin. Lopputuloksena on syntynyt selkeä ja visuaalisesti houkutteleva Tapahtumamarkkinoinnin opas pienyrittäjille.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta syntynyt Tapahtumamarkkinoinnin opas pienyrittäjille tarjoaa käytännönläheisen tavan toteuttaa tapahtumamarkkinointia. Oppaan tarkoituksena on auttaa pienyrittäjiä ideoimaan ja järjestämään tapahtumia vaihe vaiheelta. Opinnäytetyön kohderyhmänä on pienyritykset, erityisesti mikroyritykset sekä yksin yrittäjät. Opas on suunniteltu erityisesti pienyrittäjien tarpeisiin, sillä isoille tapahtumille suunnattuja oppaita on opinnäytetöinä jo toteutettu laajasti.
Opas sisältää kysymyspatteristoja, joita voidaan käyttää fasilitoinnin apuna tapahtumien ideoinnissa. Tapahtumamarkkinointi oppaan avulla pienyrittäjä voi tehostaa resurssejaan ja keskittyä sitomaan tapahtumamarkkinoinnin muuhun markkinointiin. Markkinoinnin kentän ollessa laaja ja monikanavainen pienyrittäjä saattaa pohtia mihin kaikkeen resurssit riittävät. Tapahtumamarkkinointi osana markkinointipalettia tehostaa myös sosiaalisen median hyötyjä pienyrittäjälle. Tämä tulee ilmi oppaaseen sisältyvän bränditarinan ja markkinointisuunnitelman kautta. Oppaasta pienyrittäjä saa lisäksi ideoita hyödyntää bränditarinaansa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Oppaan tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen mahdollisuus pienyrittäjälle toteuttaa tapahtumamarkkinointia. Oppaan avulla pienyrittäjä voi luoda oman bränditarinan, saada ideoita toteuttaa sitä tapahtumamarkkinoinnissa ja luoda omia tapahtumia. Opas kattaa tapahtuman järjestämisen kaikkine vaiheineen: suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, tapahtuman toteuttaminen ja jälkimarkkinointi. Opas sisältää myös tapahtuma- ja markkinointisuunnitelma pohjat ja kannustaa pienyrittäjiä hyödyntämään oman brändinsä vahvuuksia. Tapahtumamarkkinoinnin rinnalla kulkee vahvasti yrityksen brändin ja tarinan vahvistaminen ja hyödyntäminen. Opas perustuu tietopohjan lähdemateriaaleihin. Lopputuloksena on syntynyt selkeä ja visuaalisesti houkutteleva Tapahtumamarkkinoinnin opas pienyrittäjille.