Vastuullisuus Green Key –sertifikaatin saaneissa hotelleissa
Lähde, Julia (2023)
Lähde, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832448
Tiivistelmä
Vastuullinen yritys ottaa vastuuta yritystoiminnan vaikutuksista ympäröivään yhteiskuntaan ja yrityksen sidosryhmiin. Vastuullisuuden aitous koostuu yrityksen ylimmästä johdosta ja erityisesti toimitusjohtajan käyttäytymisestä ja viestinnästä muulle organisaatiolle. Vastuullisuus on nykyään myös kytkeytynyt vahvasti yrityksen arvonmuodostukseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden toteutumista Green Key -sertifikaatin saaneissa hotelleissa Suomessa. Aihe opinnäytetyölle syntyi opiskelijan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Päätavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus on näkynyt hotellien toiminnassa hotellitoiminnan alkaessa sekä miten vastuullisuus näkyy hotellien toiminnassa nykyään. Lisäksi selvitetään hyödyt ja haasteet, joita vastuullisuuden huomioimiseen liittyy, sekä merkittävimmät erot ja yhtäläisyydet yritysten välillä vastuullisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi ja ne järjestettiin Microsoft Teamsin välityksellä kevään ja syksyn 2023 aikana. Kysymyksiä oli yhteensä 10. Haastattelujen läpikäynnissä listattiin vastauksissa toistuvia teemoja. Tuloksia käsiteltiin avaamalla vastauksia sanallisesti taulukkoja hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmänä on Suomessa toimivat hotellit. Tavoitteena oli saada mukaan hotelleja mahdollisimman eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneet hotellit sijaitsevat Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Tavoitteena oli saada mukaan niin uudempia kuin sellaisiakin hotelleja, joiden toiminta on kestänyt jo pidempään.
Vastuullisuus on tärkeä arvo jokaiselle haastatellulle hotellille. Vastuullisuuteen on panostettu toiminnan alusta lähtien niissä hotelleissa, jotka ovat olleet toiminnassa vasta noin muutaman vuoden. Muissa hotelleissa vastuullisuuden merkitys on kasvanut pikkuhiljaa. Tuloksista pystyi löytämään tietoperustassa käsiteltyjä asioita. Haastatteluvastauksissa nousi esille eritoten yritysvastuun hyötyjä. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että haastatelluissa hotelleissa tehdään monia vastuullisuustoimia. Yleinen linja vastauksissa liittyi energiankulutukseen, kierrätykseen ja lähituotteisiin. Asiakkaat arvostavat vastuullisuuteen panostamista, mikä saa heidät myös valitsemaan vastuullisen hotellin. Yritysasiakkaat näkevät vastuullisuuden edellytyksenä kaupanteolle. Esille nousseita haasteita olivat muun muassa henkilöstön vanhoista tavoista poisoppiminen ja viestintä. Henkilöstön kouluttaminen ja perehdyttäminen nähdään ratkaisuna vanhoista tavoista poisoppimiseen. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että haastateltujen hotellien välillä on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja.
Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden toteutumista Green Key -sertifikaatin saaneissa hotelleissa Suomessa. Aihe opinnäytetyölle syntyi opiskelijan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Päätavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus on näkynyt hotellien toiminnassa hotellitoiminnan alkaessa sekä miten vastuullisuus näkyy hotellien toiminnassa nykyään. Lisäksi selvitetään hyödyt ja haasteet, joita vastuullisuuden huomioimiseen liittyy, sekä merkittävimmät erot ja yhtäläisyydet yritysten välillä vastuullisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi ja ne järjestettiin Microsoft Teamsin välityksellä kevään ja syksyn 2023 aikana. Kysymyksiä oli yhteensä 10. Haastattelujen läpikäynnissä listattiin vastauksissa toistuvia teemoja. Tuloksia käsiteltiin avaamalla vastauksia sanallisesti taulukkoja hyödyntäen. Tutkimuksen kohderyhmänä on Suomessa toimivat hotellit. Tavoitteena oli saada mukaan hotelleja mahdollisimman eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneet hotellit sijaitsevat Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Tavoitteena oli saada mukaan niin uudempia kuin sellaisiakin hotelleja, joiden toiminta on kestänyt jo pidempään.
Vastuullisuus on tärkeä arvo jokaiselle haastatellulle hotellille. Vastuullisuuteen on panostettu toiminnan alusta lähtien niissä hotelleissa, jotka ovat olleet toiminnassa vasta noin muutaman vuoden. Muissa hotelleissa vastuullisuuden merkitys on kasvanut pikkuhiljaa. Tuloksista pystyi löytämään tietoperustassa käsiteltyjä asioita. Haastatteluvastauksissa nousi esille eritoten yritysvastuun hyötyjä. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että haastatelluissa hotelleissa tehdään monia vastuullisuustoimia. Yleinen linja vastauksissa liittyi energiankulutukseen, kierrätykseen ja lähituotteisiin. Asiakkaat arvostavat vastuullisuuteen panostamista, mikä saa heidät myös valitsemaan vastuullisen hotellin. Yritysasiakkaat näkevät vastuullisuuden edellytyksenä kaupanteolle. Esille nousseita haasteita olivat muun muassa henkilöstön vanhoista tavoista poisoppiminen ja viestintä. Henkilöstön kouluttaminen ja perehdyttäminen nähdään ratkaisuna vanhoista tavoista poisoppimiseen. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että haastateltujen hotellien välillä on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja.