Opas Soiton rekrytointiprosessin haastatteluvaiheeseen
Siimes, Maria (2023)
Siimes, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen henkilöstölle opas, joka tukee heidän rekrytointiprosessinsa haastatteluvaihetta. Tuotos on hyvin tärkeä toimeksiantajalle, sillä haastatteluvaiheella on tärkeä rooli yrityksen rekrytoinnissa, eikä toimeksiantajalla ole aikaisemmin ollut selkeää prosessia sen toteuttamiseen. Kohdeyritys on Suomessa toimiva vuoden 2023 keväällä perustettu myyntialan startup, joka tarjoaa asiakkailleen myynnin ulkoistamisen palveluita. Kohdeyritys on jatkanut kasvua opinnäytetyön tekohetkellä, ja tarve oppaalle on kasvanut sen mukana. Kehittämishanke tuo lisäarvoa yrityksen rekrytointeihin, sillä oppaan avulla kohdeyrityksen henkilöstö pystyy nopeallakin valmistautumisella onnistua rekrytointihaastattelussa, mikä tukee kokonaisuudessaan rekrytoinnin onnistumista. Rekrytointi puolestaan on avainasemassa kohdeyrityksen kasvun ja menestyksen kannalta. Rekrytointihaastattelussa pyritään tunnistamaan parhaat kandidaatit sekä antamaan mahdollisimman houkutteleva kuva yrityksestä työnantajana. Haastatteluilla on merkittävä rooli rekrytoinnissa, sillä se toimii tärkeänä hetkenä tietojen keräämisessä. Kerättyjen tietojen pohjalta tehdään rekrytointipäätöksiä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu erityisesti startup-yritysten rekrytointia sekä yleisesti rekrytoinnin haastatteluvaihetta käsittelevästä ammattikirjallisuudesta. Tietoperustassa käsitellään rekrytoinnin haasteita sekä mahdollisuuksia startupin näkökulmasta. Rekrytointihaastattelun yhteydessä tarkastellaan niin itse haastattelua kuin myös juuri tätä ennen ja jälkeen tapahtuvia toimenpiteitä. Tietoperustassa otetaan huomioon myös työhaastattelun vaikutus työnantajabrändiin. Tietoperustan lisäksi työssä on hyödynnetty neljää haastattelua. Kaikilla haastateltavilla on relevanttia kokemusta rekrytoinneista startup-ympäristössä. Tuon lopputuloksena syntyi opas. Oppaan avulla toimeksiantajan henkilöstö pystyy toteuttamaan haastatteluja selkeiden ohjeiden avulla. Oppaassa on otettu huomioon haastatteluun valmistautuminen, itse haastattelu sekä sen jälkeiset välittömät toimenpiteet. Haastatteluvaihe on jaettu kolmeen osaan: aloitus, keskivaihe ja lopetus. Opas on luotu soveltuvaksi niin nykyisiin kuin tuleviin rekrytointitarpeisiin. Yleisesti työ osoittaa, että rekrytoinnilla on hyvin kriittinen rooli startupin menestyksessä ja niin startupien kuin muidenkin yritysten kannattaa siihen panostaa. Haastattelu on kriittisin vaihe tiedonkeruussa ja se on paras tapa oppia tuntemaan sekä arvioimaan ehdokas. Startup-yrityksille haastattelu toimii myös erinomaisena tilaisuutena luoda ja vahvistaa tuoretta työnantajabrändiä. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja opas on sovittu otettavan käyttöön vuoden 2024 tammikuusta alkaen.