Lasten- ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmä Jyväskylässä
Venäläinen, Johanna; Flink, Marika (2014)
Venäläinen, Johanna
Flink, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714524
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuottaa kokonaiskuva lasten ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmästä Jyväskylässä. Tavoitteena on tuottaa päivitettyä sekä ajankohtaista tietoa lasten ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmästä. Olemme perehtyneet opinnäytetyössämme myös ennaltaehkäiseviin tahoihin, kuten äitiys- ja lastenneuvolaan. Opinnäytetyön prosessin alussa mielikuvamme lasten- ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmästä oli pirstaleinen. Opinnäytetyöprosessimme yhtenä tavoitteena on kasvattaa omaa osaamistamme lasten – ja nuorisopsykiatriasta sekä palvelujärjestelmästä. Myös teeman ajankohtaisuus vaikutti aiheen valintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö koostuu raportista sekä toiminnallisesta osuudesta. Raportti koostuu taustateoriasta eli keskeisimmistä käsitteistä, tutkimuksen kuvauksesta ja sen etenemisestä sekä tuloksista ja johtopäätöksistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on diaesitys, johon on kerätty tietoa lasten ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmän eri tahoista. Opetusmateriaali testattiin käytännössä pitämällä oppitunti hoitotyön opiskelijoille, dia-esitystä käyttäen. Oppitunnin jälkeen opiskelijat antoivat opetusmateriaalin sisällöstä suullisen ja kirjallisen palautteen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö koostuu raportista sekä toiminnallisesta osuudesta. Raportti koostuu taustateoriasta eli keskeisimmistä käsitteistä, tutkimuksen kuvauksesta ja sen etenemisestä sekä tuloksista ja johtopäätöksistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on diaesitys, johon on kerätty tietoa lasten ja nuorten mielenterveystyön palvelujärjestelmän eri tahoista. Opetusmateriaali testattiin käytännössä pitämällä oppitunti hoitotyön opiskelijoille, dia-esitystä käyttäen. Oppitunnin jälkeen opiskelijat antoivat opetusmateriaalin sisällöstä suullisen ja kirjallisen palautteen.