Yhdyskuntapalvelun palveluprosessi Tampereen seurakunnilla
Paija, Mari (2023)
Paija, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa nykyistä yhdyskuntapalvelun palveluprosessia työntekijöiden näkökulmasta Tampereen seurakunnilla. Opinnäytetyön tarkoitus on mallintaa laadukas palveluprosessi käytännön työkaluksi ja laatia väline palautteen keräämistä varten.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin rikosseuraamuslaitoksen ja seurakuntien työntekijöiltä työpajassa syksyllä 2022. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin: Millaisena yhdyskuntapalveluprosessi koetaan tällä hetkellä? Mitä laadukkaan yhdyskuntapalveluprosessin toteuttaminen edellyttää? Miten palvelupaikka yhteistyötä voisi kehittää ja parantaa tulevaisuudessa? Aineisto on koottu työpajassa toiminnallisilla menetelmillä ja opinnäytetyöntekijän kirjaamilla havainnoilla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että yhdyskuntapalveluprosessi koetaan työntekijöiden kesken tärkeäksi, mutta myös haastavaksi. Saaduista tuloksista oli löydettävissä laadukkaan yhdyskuntapalveluprosessin ominaisuuksia, mutta myös kehittäviä ja parannettavia asioita nousi aineistosta esille. Tulosten perusteella kolme yhteiskuntapalvelun palveluprosessin päätavoitetta ovat asiakas kiinnittyy yhteiskuntaan, prosessi on turvallinen ja prosessi on toiminnaltaan asiakaslähtöinen, yksilöllinen ja kuntouttava. Keinot ja toimintatavat, jotka mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen ovat hyvä yhteistyö ja avoin tiedonkulku sekä toimivat ja selkeät käytännöt.
Opinnäytetyön hyöty on, että saatu kokemustieto mahdollistaa yhdyskuntapalveluprosessin ja palvelupaikkayhteistyön jatkokehittämisen
tulevaisuudessa. Sen kautta saatiin näkyväksi mahdollisuuksia ja haasteita, mutta myös prosessin vaikutus ja merkitys. Kerätty palaute mahdollistaa uuden välineen kautta prosessin tarkastelemisen ja kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin rikosseuraamuslaitoksen ja seurakuntien työntekijöiltä työpajassa syksyllä 2022. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin: Millaisena yhdyskuntapalveluprosessi koetaan tällä hetkellä? Mitä laadukkaan yhdyskuntapalveluprosessin toteuttaminen edellyttää? Miten palvelupaikka yhteistyötä voisi kehittää ja parantaa tulevaisuudessa? Aineisto on koottu työpajassa toiminnallisilla menetelmillä ja opinnäytetyöntekijän kirjaamilla havainnoilla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että yhdyskuntapalveluprosessi koetaan työntekijöiden kesken tärkeäksi, mutta myös haastavaksi. Saaduista tuloksista oli löydettävissä laadukkaan yhdyskuntapalveluprosessin ominaisuuksia, mutta myös kehittäviä ja parannettavia asioita nousi aineistosta esille. Tulosten perusteella kolme yhteiskuntapalvelun palveluprosessin päätavoitetta ovat asiakas kiinnittyy yhteiskuntaan, prosessi on turvallinen ja prosessi on toiminnaltaan asiakaslähtöinen, yksilöllinen ja kuntouttava. Keinot ja toimintatavat, jotka mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen ovat hyvä yhteistyö ja avoin tiedonkulku sekä toimivat ja selkeät käytännöt.
Opinnäytetyön hyöty on, että saatu kokemustieto mahdollistaa yhdyskuntapalveluprosessin ja palvelupaikkayhteistyön jatkokehittämisen
tulevaisuudessa. Sen kautta saatiin näkyväksi mahdollisuuksia ja haasteita, mutta myös prosessin vaikutus ja merkitys. Kerätty palaute mahdollistaa uuden välineen kautta prosessin tarkastelemisen ja kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.