Yritys X:n Intranetin kehitys : käyttäjäystävällisen intranetin kehittämissuunnitelma
Markkanen, Sara (2023)
Markkanen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli intranetin käyttäjäkeskeinen kehitys ja työn tavoitteena oli selvittää yrityksen nykyisen intranetin haasteita ja kehityskohtia. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, kuinka yrityksen x intranetiä tulisi kehittää. Päätutkimuskysymyksen tueksi nousi apututkimuskysymykset millaista tietoa käyttäjät etsivät intranetistä ja mihin käyttäjä tarvitsee omassa työssään intranetiä sekä millaista sisältöä intranetissä tulisi olla nykyisen sisällön lisäksi ja mikä tämänhetkisestä sisällöstä on turhaa. Opinnäytetyön tuotostavoitteena oli laatia yritykselle uuden intranetin kehittämissuunnitelma.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusta, jonka avulla pyrittiin löytämään työelämäkeskeiseen ongelmaan soveltuva ratkaisu sekä tuottamaan yritykselle kehittämissuunnitelma uuden intranetin projektia varten. Tutkimuksen laadulliset tiedonkeruumenetelmät olivat haastattelut, dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimusta varten käytiin läpi laajasti lähdemateriaalia, ja teoriaosuudessa perehdyttiin muiden muassa verkkopalvelun kehitykseen, vaatimusmäärittelyyn ja käyttäjäkeskeiseen tuotesuunnitteluun.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin yritykselle intranetin kehittämissuunnitelma. Tutkimuksessa selvisi, että käyttäjän rooli projektin alkumetreiltä asti on olennaista ja että intranetin rakenteen tulee olla selkeä ja ohjata käyttäjää. Intranetin sisällön tulee lisäksi olla ajantasaista ja relevanttia käyttäjille.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusta, jonka avulla pyrittiin löytämään työelämäkeskeiseen ongelmaan soveltuva ratkaisu sekä tuottamaan yritykselle kehittämissuunnitelma uuden intranetin projektia varten. Tutkimuksen laadulliset tiedonkeruumenetelmät olivat haastattelut, dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimusta varten käytiin läpi laajasti lähdemateriaalia, ja teoriaosuudessa perehdyttiin muiden muassa verkkopalvelun kehitykseen, vaatimusmäärittelyyn ja käyttäjäkeskeiseen tuotesuunnitteluun.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin yritykselle intranetin kehittämissuunnitelma. Tutkimuksessa selvisi, että käyttäjän rooli projektin alkumetreiltä asti on olennaista ja että intranetin rakenteen tulee olla selkeä ja ohjata käyttäjää. Intranetin sisällön tulee lisäksi olla ajantasaista ja relevanttia käyttäjille.