Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Musiikkioppilaitoksen johtajuuteen kasvamassa: musiikin taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman kehittämisprosessi Kallion Musiikkikoulussa

Kaukola, Anu (2023)

 
Avaa tiedosto
Kaukola_Anu.pdf (7.822Mt)
Lataukset: 


Kaukola, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932494
Tiivistelmä
Kehitän työssäni soveltavan tutkimuksen keinoin omaa organisaatio-osaamistani taiteen perusopetuksen kentällä sekä erityisesti musiikin taiteenalan toimintaympäristön hahmottamista, jonka pohjalta mahdollistan organisaationi sisällä tekemääni yleisen oppimäärän opetussuunnitelman kehittämistyötä. Tavoitteena on yleisen oppimäärän opetussuunnitelman kehittäminen ja jalkauttaminen, jotta oppilaitos pystyisi paremmin tarjoamaan oppilaille yhdenvertaisen opetussuunnitelmaan perustuvan musiikkialan koulutuksen.

Työni tietoperusta on koottu kirjallisuuskatsauksena, työverkostojeni kautta saamastani tiedosta sekä asiantuntijaohjaajan avustuksella. Opetussuunnitelman kehittämisprosessissa käytin oppilaitokselta saamaani kysely- ja haastatteluaineistoa.

Työni tuloksena syntyi koostettua tietoa taiteen perusopetuksen toimintaympäristöstä, suomalaisesta opetussuunnitelma-ajattelusta sekä opettajan autonomiaa tukevien johtamismallien analyysistä. Yleisen oppimäärän opetussuunnitelman kehittämisprosessissa organisaatiomme opettajat ilmaisivat kehittämistarpeita liittyen opetussuunnitelman hahmottamiseen, opetussuunnitelman käytännön toteuttamiseen sekä opetussuunnitelmaan liittyvään vuorovaikutukseen ja viestintään. Yleinen oppimäärä on edelleen monille taiteen perusopetuksen kentän musiikin toimijoille ja opettajille epäselvä käsite. Etenkin yleisen oppimäärän osalta kaivattaisiin kipeästi lisää rahoitusta muun muassa oppilaitosten perustoiminnan kulujen, kuten opetussuunnitelmatyön, kattamiseksi.

Työlläni on merkitystä taiteen perusopetuksen kentällä erityisesti yleisen oppimäärän näkökulmasta. Työni tuloksia voivat soveltaa muut taiteen perusopetuksen kentän toimijat, jotka työskentelevät samojen asioiden äärellä. Työni tarjoaa koostettua tietoa myös taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten hallintoon siirtyville sekä johtajuuden avaimia etsiville.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste