Sponsorisopimuksen rakentaminen ja ylläpito jääkiekkoseuralle
Pihlaja, Aki (2023)
Pihlaja, Aki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten jääkiekkoseuralle rakennetaan kestävä sponsorisopimus. Tavoitteena on kerätä kattava tietopaketti erityisesti niiden henkilöiden avuksi, joiden tehtävä on hankkia seuroille sponsoreita, mutta myös niille tahoille, jotka harkitsevat sponsoroinnin aloittamista. Kohderyhmä on suomalaiset jääkiekkoseurat, jotka pelaavat korkeimmalla sarjatasolla Liigassa.
Tutkimuksen rakenteen muodostaa neljä isompaa kokonaisuutta, jotka ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset. Teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta aiheesta, jotka olivat urheilusponsorointi, vastuullisuus ja arvon tuottaminen. Lähteinä työssä käytettiin mahdollisimman tuoreita ja aiheeseen liittyviä uutisartikkeleita, blogeja ja kirjallisuutta. Empiirisessä osiossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelumallia laadullisen tutkimuksen työkaluna. Haastatteluja saatiin yhteensä kuusi, kolme sponsorihankinnan puolelta ja kolme seurojen sponsoreilta. Lopuksi haastatteluiden vastauksista seulottiin kasaan tutkimuksen kannalta relevantti tieto ja yhdessä teorian kanssa näiden pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksen teoreettinen ja empiirinen osio yhdessä todistivat vastuullisten ja paikallisten toimijoiden olevan ensisijaisia vaihtoehtoja, kun etsitään uutta yhteistyökumppania. Vastuullisuuden merkitys kasvaa päivä päivältä enemmän ja se koskee myös jääkiekon seuratoimintaa. Näkyvyys eri muodoissa, välittömät ja välilliset edut sponsoroivalle taholle sekä apu positiivisen brändikuvan luomisessa että myynnin kasvattamisessa ovat jääkiekkoseurojen kysytyimmät tavat tuottaa arvoa yhteistyökumppaneilleen.
Tutkimuksen rakenteen muodostaa neljä isompaa kokonaisuutta, jotka ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset. Teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta aiheesta, jotka olivat urheilusponsorointi, vastuullisuus ja arvon tuottaminen. Lähteinä työssä käytettiin mahdollisimman tuoreita ja aiheeseen liittyviä uutisartikkeleita, blogeja ja kirjallisuutta. Empiirisessä osiossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelumallia laadullisen tutkimuksen työkaluna. Haastatteluja saatiin yhteensä kuusi, kolme sponsorihankinnan puolelta ja kolme seurojen sponsoreilta. Lopuksi haastatteluiden vastauksista seulottiin kasaan tutkimuksen kannalta relevantti tieto ja yhdessä teorian kanssa näiden pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksen teoreettinen ja empiirinen osio yhdessä todistivat vastuullisten ja paikallisten toimijoiden olevan ensisijaisia vaihtoehtoja, kun etsitään uutta yhteistyökumppania. Vastuullisuuden merkitys kasvaa päivä päivältä enemmän ja se koskee myös jääkiekon seuratoimintaa. Näkyvyys eri muodoissa, välittömät ja välilliset edut sponsoroivalle taholle sekä apu positiivisen brändikuvan luomisessa että myynnin kasvattamisessa ovat jääkiekkoseurojen kysytyimmät tavat tuottaa arvoa yhteistyökumppaneilleen.