Asiakasomistajien sitouttaminen : case Koillismaan Osuuskauppa
Leppänen, Sonja (2023)
Leppänen, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä asiakastutkimus Koillismaan Osuuskaupan 18–34-vuotiaiden nykyisten asiakasomistajien kaupan valintaan vaikuttavista tekijöistä ja tämänhetkisestä kuluttajakäyttäytymisestä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääaiheesta. Aiheet ovat kuluttajakäyttäytyminen, asiakaskokemus ja asiakasomistajuus.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä määrällistä tutkimusmenetelmää ja hankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin lokakuussa 2023 ja se jaettiin Koillismaan Osuuskaupan sosiaalisen median kanavissa sekä sen omilla kotisivuilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuksien johtamista, asiakasprofiileja, asiakaskokemusta ja sen muodostumista sekä sen mittaamista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös demografisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää Koillismaan Osuuskaupan toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että merkittävimpiä kaupan valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat edulliset hinnat, kaupan sijainti ja hyvät kanta-asiakas- sekä jäsenedut.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä määrällistä tutkimusmenetelmää ja hankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin lokakuussa 2023 ja se jaettiin Koillismaan Osuuskaupan sosiaalisen median kanavissa sekä sen omilla kotisivuilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuksien johtamista, asiakasprofiileja, asiakaskokemusta ja sen muodostumista sekä sen mittaamista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös demografisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää Koillismaan Osuuskaupan toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että merkittävimpiä kaupan valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat edulliset hinnat, kaupan sijainti ja hyvät kanta-asiakas- sekä jäsenedut.