ChatGPT:n hyödyntäminen markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa
Helenius, Ron (2023)
Helenius, Ron
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsittellään tekoälyä ja erityisesti ChatGPTtä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa. Aihe on ajankohtainen, koska tekoäly on ollut laajasti esillä medioissa ja siitä povataan seuraavaa työelämän suurta vallankumousta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kolmeen seuraavaan kysymykseen: Miten ChatGPT:tä voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja markkinointisisältöjen tuottamisessa? Mitkä ovat ChatGPT:n hyödyt ja haasteet yrityksille? Mikä on ChatGPT tulevaisuuden näkymät ja mahdollisuudet?
Työn tietoperusta käsittelee tekoälyä, Chat Gpt:tä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa. Työn keskeisiä lähteitä olivat nettiartikkelit, blogit sekä kahden aihealueen asiantuntijan näkemykset ja aatteet aiheesta.
Työn empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla aiemmin mainittuja kahta aihealueen asiantuntijaa hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2023.
Työn keskeisiä tuloksia olivat tekoälyn tarjoama työn tehokkuuden kasvu, nopeutuminen ja viimeiseksi miten tekoäly on tullut jäädäkseen eikä paluuta entiseen enää ole.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kolmeen seuraavaan kysymykseen: Miten ChatGPT:tä voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja markkinointisisältöjen tuottamisessa? Mitkä ovat ChatGPT:n hyödyt ja haasteet yrityksille? Mikä on ChatGPT tulevaisuuden näkymät ja mahdollisuudet?
Työn tietoperusta käsittelee tekoälyä, Chat Gpt:tä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa. Työn keskeisiä lähteitä olivat nettiartikkelit, blogit sekä kahden aihealueen asiantuntijan näkemykset ja aatteet aiheesta.
Työn empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla aiemmin mainittuja kahta aihealueen asiantuntijaa hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2023.
Työn keskeisiä tuloksia olivat tekoälyn tarjoama työn tehokkuuden kasvu, nopeutuminen ja viimeiseksi miten tekoäly on tullut jäädäkseen eikä paluuta entiseen enää ole.